Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık

Ders Bilgileri

İNSAN MEKAN İLİŞKİSİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ICM429 Güz 3 0 3 3

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) ÖĞR. GÖR. SAİT ÖZKALYÜREĞİR
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı İç mekan oluşumuna katılan tüm bileşenlerin ilişkilerini çeşitli ölçeklerde araştırarak,bu mekanlarda insan boyutlarına uygun ve gereksinimleri karşılayabilen tasarımlar üretebilme,iç ve dış mekan ilişkisini birlikte düşünme becerisinin edinilmesini sağlamak
İçeriği İnsan ölçüleri (antropometrik ölçüler), ergonomi, insan-çevre ilişkisi(uzaklık kavramı), mekan tanımı ve tarihsel süreçte biçimlenişini etkileyen bireysel ve toplumsal faktörler, mekan türleri ve düzenleme ilkeleri,mekanı tanımlayan mimari bileşenler ve donatılar,mekan algısını değiştiren boyut,oran, renk, doku gibi bileşenler ile ilgili teorik bilginin aktarılması.Tüm detaylarıyla bu başlıklar altında verilen bilgilerin tasarıma yansıtılmasına yönelik örneklerin incelenmesi.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Gereksinimlerini karşılayabilen mekanlar tasarlayabilmek
2 İç mekan tasarımlarını mekanın 'geçmiş' bağlamını koruyarak yada atıfta bulunarak oluşturabilmek
3 Projelerinde mekan için doğru renk ve malzeme seçimi yapabilmek
4 Mekan tanımı, kavramı ve tarihini anlatabilmek
5 Verilen araştırma konularında hazırladıkları sunumlarla bilgileri derleme ,özetleme,yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisine sahip olabilmek
6 Mezuniyet sonrasında hazırladıkları sunumları reel l ortamlarda sunabilecek ve projeleri için konsept ve bağlam oluşturmak için kulanabilecekler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma. Ders içeriğinin konuşulması, mekan kavramı ile ilgili araştırma ödevi
2 İnsan Mekan ilişkilerine giriş: Ders içeriği,Pprogram, Mekanın Tanımı,Mimari Mekan kavramı
3 Mekan: Mekan türleri,Mekan Bileşenleri, Mekanı tanımlayan yatay-düşey elemenlar, Mimari Mekanın nitelikleri
4 Oranlama Sistemleri: Altın Oran, Modulor, Ken
5 Antropometri: İnsan Boyutları, İnsanın Antropometrik boyutalrı, modulor
6 Antropometri: İnsan gereksinimleri, Mimarlıkta İnsanın Antropometrik boyutlarının önemi, İnsan vücut ölçülerinin mimarlıkta kullanılması.
7 İnsan mekan: İnsan- çevre ilşikileri, bina düzeyinde yapay çevreyi oluşturan ortam özellikleri, eylemler açısından mekanın sahip olması gereken uygunluk koşulları,yapay çevedeki fiziksel ve psikolojik koşullar
8 Ara sınav
9 Mekan-algı: Algı , Algılama, Mekan algısı
10 Mekan- Yüzey : Mekanda yüzey organizasyonları, Dominant, Birleşik, Sıralı, Ritmik, Gruplanmış, Toplu, Simetrik, Proporsiyon, Serbest formlar
11 Mekanda Sınır Öğeleri: Malzeme, renk, Doku, düşey bileşenler, yatay bileşenler
12 Mekan Yüzeylerinde Malzeme : Ahşap, plastik, taş, cam, tekstil
13 Mekan-malzeme: Konut mekanlarındaki yüzeylerde kullanılan(domestik) malzemeler.
14 Mekanda Akıllı Yüzeyler
15 Örneklerin İncelenmesi
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Francis DK Ching, 'Form- Space- Order(Çev: Sevgi Lökçe),YEM Yayınları
2 Loos Adolf,' Mimarlık Üzerine', çev. Alp Tümertekin, Nihat Ünler, Janus yayıncılık, 2015
3 Brooker Graeme, Stone Sally,' İç Mekan Tasarımı Nedi'r, çev. Zeynep Yazıcıoğlu Halu, Yem yayın, 2011
4 Ünügür,M.,Hacıhasanoğlu,O.,Turgut,H.,(1997).Culture and Space in Home Environment, Globus-Dünya Basınevi, İstanbul.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Gereksinimlerini karşılayabilen mekanlar tasarlayabilmek 1 1͵2
2 İç mekan tasarımlarını mekanın 'geçmiş' bağlamını koruyarak yada atıfta bulunarak oluşturabilmek 5͵9 1͵2
3 Projelerinde mekan için doğru renk ve malzeme seçimi yapabilmek 12͵18 1͵2
4 Mekan tanımı, kavramı ve tarihini anlatabilmek 9͵13 1͵2
5 Verilen araştırma konularında hazırladıkları sunumlarla bilgileri derleme ,özetleme,yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisine sahip olabilmek 2͵10 1͵2
6 Mezuniyet sonrasında hazırladıkları sunumları reel l ortamlarda sunabilecek ve projeleri için konsept ve bağlam oluşturmak için kulanabilecekler. 11 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 4 3 12
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 8 2 16
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 5 2 10
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 1 3 3
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
16 Son Sınav 1 1 1
  90