Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık

Ders Bilgileri

EVRENSEL TASARIM
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ICM462 Bahar 2 2 3 4

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr.Gör.M. Burak TAŞERİMEZ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders, Evrensel Tasarım kuramları ile ilgili bir temel edindirmeyi amaçlar. EvrenselTasarım'ın tasarıma yönelik tek doğru kullanıcıodaklı yaklaşım olduğu, tasarım bittiktensonra üzerine eklenecek bir olgu olmadığı düşüncesiyle, kuram ve örnekler üzerinden konudetaylandırılır. Evrensel Tasarım'ın tarihçesiyle başlayan ders, Engelsiz Tasarım veUlaşılabilir Tasarım tanımlarından sonra, kuram, kural ve uygulamalarıyla devametmektedir.
İçeriği Ders kapsamında bireysel şekilde çeşitli ölçekteki mekânlar incelenmekte ve "evrensel"şekilde tekrar tasarlanmaktadır. Ergonomi altyapısıyla paralel şekilde tartışılan konular,sadece tekerlekli sandalye kullananların değil, her tür insanın rahat edebileceği, eşitkoşullarda kullanabileceği mekânlar tasarlamak konusunda temelleri verir. EvrenselTasarım, tasarım eğitiminde sıklıkla atlanan önemli bir konudur. Evrensel Tasarım'ın,projenin yaratıcılığına karşı duran, ve engelliler için zorunlu şekilde projeye uygulanmasıgereken steril bir gereklilik olduğu anlayışından vazgeçilerek, yaş, beceri, cinsiyet ayırtetmeksizin dahil eden bir yaklaşım olduğu anlayışının edinilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Eleştirel düşünme, konuşma ve yazma
2 Mimarlık alanı ile ilişkili olacak şekilde sanat kültürü ve estetik konularında üretime yön verebilecek bilgiye sahip olabilme
3 Mimarlık alanı ile ilişkili olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
4 Mimarlık alanında lisans yeterliliklerine dayalı olarak sahip olduğu bilgi, yöntem ve teknik geliştirme ve derinleştirme becerisine sahip olabilme
5 Mimarlık alanındaki bilgi,yöntem ve teknikleri diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Evrensel tasarıma giriş
2 Evrensel tasarımın tarihi
3 Evresel yaklaşım
4 Görsel Dökuman: 1.Kısa film:NCSU / Universal Design Research Unit show barriers that may be problematic for non average users of aspace/equipment. 2."Freedom Machines" (PBS) takes a new look at disability through the lens of assistive technology
5 Evrensel tasarımın prensip ve standartları
6 'Fraklı şekilde engelli' olmak
7 Evde evrensel tasarım
8 Açık kitap sınav
9 Konu başlığı: Sağlık yapıları
10 Konu başlığı: Eğitim yapıları
11 Konu başlığı: Kentsel Çevre ve Ürünleri
12 Evrensel tasarım politikaları
13 Grup sunumları
14 Grup sunumları
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Toward Universal Design , AUED.9.96, Ronald L. Mace, Graeme J. Hardie,and Jaine P. Place, 1996, 44 pp.
2 Internet

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Eleştirel düşünme, konuşma ve yazma 8 1͵2
2 Mimarlık alanı ile ilişkili olacak şekilde sanat kültürü ve estetik konularında üretime yön verebilecek bilgiye sahip olabilme 7 1͵2
3 Mimarlık alanı ile ilişkili olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 17 1͵2
4 Mimarlık alanında lisans yeterliliklerine dayalı olarak sahip olduğu bilgi, yöntem ve teknik geliştirme ve derinleştirme becerisine sahip olabilme 18 1͵2
5 Mimarlık alanındaki bilgi,yöntem ve teknikleri diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olabilme 10͵17 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 4 56
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 2 3 6
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 3 3
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 1 1 1
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 1 3 3
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 5 5
16 Son Sınav 1 1 1
  120