Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Ve Sağlık Hizmetleri

Ders Bilgileri

YENİDOĞAN VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HEM310 Bahar 2 0 2 2

Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları )
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Öğrenciye normal yenidoğanın gereksinimleri ve bakımı hakkında bilgi kazandırmaktır Yenidoğanın; özelliklerini, normalden sapma durumlarını, sağlık problemlerini, ve hemşirelik bakımı
İçeriği Dünyada ve Türkiye’de Yenidoğan Sağlığı Göstergeleri Yenidoğanla ilgili kavramları Yenidoğanın hastanedeki gereksinimleri ve bakımı Yenidoğanın genel değerlendirilmesi Yenidoğanın özelliklerini Yenidoğana yönelik özel uygulamalar Yenidoğanın evdeki gereksinimleri ve bakımı Yenidoğan dönemindeki sorunlar ve bakımı Özel gereksinim olan yenidoğan ve bakımı

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Neonatoloji ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2 Yenidoğan hemşireliği uygulamaları için gerekli güncel bilgi ve becerileri kullanarak ebeveyn destekli yaklaşımla
3 Yenidoğanın gelişimini destekleyici bakım verebilme
4 Yenidoğan ünitelerinde riskli-kritik bebekleri kapsamlı olarak değerlendirip klinik belirti-bulgularını yorumlayabilme ve gerekli bakım uygulamalarını yapabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yenidoğan hakları ve etik
2 Dünyada ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu
3 Yenidoğan bakım düzeyleri ve standartları
4 Yenidoğan doğduğunda gerçekleşen fizyolojik olaylar ve yaşama adaptasyonu
5 Yenidoğan doğduğunda ilk bakım ve değerlendirilmesi
6 Yenidoğanda ısı kontrolü
7 Yenidoğanın dolaşım fonksiyonlarını sürdürmesini sağlama
8 Ara Sınav
9 Yenidoğanın solunum fonksiyonlarını sürdürmesini sağlama
10 Sıvı elektrolit dengesi
11 Yenidoğanın beslenmesi
12 Yenidoğan enfeksiyon kontrolü
13 Yenidoğanda ağrının önlenmesi
14 Büyüme-gelişmesini destekleme
15 Yenidoğanın transportu-taburcu edilmesi- evde bakım ve izlemi
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Çavuşoğlu H.: Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, 3. Baskı, Bizim Büro Basımevi Tesisleri, Ankara, 1997.
2 Dworkin P.H.: NMS Pediatri. Çev. Ed.: Acarsoy M., Mir S., Kültürsay, N., Özkınay F., Akısü M., 3.Basım, Nobel Kitabevleri, İstanbul, 2000.
3 Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri (2008), Editörler: T. Dağoğlu, G. Görak, Yenilenmiş 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4 Handbook Of Early Childhood Intervention. Ed.:Shonkoff P. J., Meisels J.S., Second Edition, Cambridge University Pres, 2000

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Neonatoloji ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme 2͵3͵4͵7͵10 1͵2
2 Yenidoğan hemşireliği uygulamaları için gerekli güncel bilgi ve becerileri kullanarak ebeveyn destekli yaklaşımla 1͵3͵4͵5͵7͵8͵9͵10͵13 1͵2
3 Yenidoğanın gelişimini destekleyici bakım verebilme 2͵3͵4͵5͵9͵10͵13 1͵2
4 Yenidoğan ünitelerinde riskli-kritik bebekleri kapsamlı olarak değerlendirip klinik belirti-bulgularını yorumlayabilme ve gerekli bakım uygulamalarını yapabilme 1͵3͵4͵5͵7͵9͵10 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 2 28
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 6 6
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 10 10
16 Son Sınav 1 2 2
  75