Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
Mimarlık

Ders Bilgileri

ÇEVRESEL PSİKOLOJİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ARC321 Güz 3 0 3 4

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) YOK
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç Dr. Beril ÖZMEN, Öğr. Gör. Banu PELVAN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders, özellikle ileri sınıflara çevresel (sosyal ve yapılı çevre) duyarlılık ve kullanıcı odaklı tasarım konusunda temelleri vermeyi amaçlar
İçeriği Bu ders, insanlar ve her gün kullandıkları sosyal ve fiziksel çevre ve mekânlarla olaniletişimlerini ele almaktadır. Konular arasında, çevresel algı ve biliş, gürültü gibi çevresel stres kaynakları, kişisel alan ve teritoriyellik gibi mekânsal davranışlar, yaşama, çalışma,öğrenme gibi özellikli gereklilikleri olan mekânlar ve işlevine uygun mekân tasarımınıntemelleri vardır

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Öğrenci, insan psikolojisi ile yapılı çevre arasında açıya çıkan ilişkilerin çözümlemelerini yapabilecektir.
2 Öğrenci,insan davranışlarının mekansal çözümlerle ilişkisini kavrayacaktır.
3 Öğrenci, sosyal bilimler ve mimarlık arakesitinde çevresel Psikoloji alanında bir araştırma yapma yöntemlerini öğrenecektir.
4 Öğrenci, araştırmanın sonuçlarının tasarımda ne şekilde uygulanabileceğini öğrenecektir.
5 Öğrenci, Çevresel Psikoloji alanının kuramsal temelleri, araştırma ile ilgili temellerive uygulama ile ilgili temelleri konusunda bilgiyi kullanabilecektir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Konusu ve Amaçları Anlatım ve Ödev Sunumu
2 Çevresel Psikoloji üzerine tartışma Konu alanında ortaya atılan sorular Anlatım ve Ödev Sunumu
3 İnsan ve Çevre İlişkileri: İhtiyaçlar Hiyerarşisi, Çevresel Algılama, Aktivite Davranış Setleri, Mekânsal Çevrenin tasarlanması Anlatım ve Ödev Sunumu
4 Kişiselleştirme Statü Belirtme ve İşaretleme Anlatım ve Ödev Sunumu
5 Kişisel alan, Mahremiyet, Egemenlik Sınırları / Korunan alan Kalabalık duygusu Anlatım ve Ödev Sunumu
6 Kullanıcı Odaklı Tasarım Proksemi Kuramı ve İnsanlar arası Uzaklıklar Anlatım ve Ödev Sunumu
7 Kültür - Yer Duygusu – Yersizleş-tir-me Aidiyet hissi geliştirme – Soylulaştırma Geleneksel/ modern tasarımların değerlendirilmesi Anlatım ve Ödev Sunumu
8 Ara Sınavlar Ara Sınav
9 Ara Jüriler Ara Jüri
10 Kamusal Alan – Yarı kamusal – Yarı Özel Alan – Özel Alan hiyerarşisi Anlatım ve Ödev Sunumu
11 Mimari Artikülasyonlar Anlatım ve Ödev Sunumu
12 Çevresel Psikolojide Araştırma Yöntemleri Anlatım ve Ödev Sunumu
13 Çevresel Psikolojide Araştırma Yöntemleri Anlatım ve Ödev Sunumu
14 Final ödevi çalışması Ödev Sunumu
15 Final ödevi çalışması Ödev Sunumu
16 Final ödevi teslimi ve sunuşlar Fİnal Sınavı

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Habraken, N. J. and Teicher, Jonathan (Eds.) 2000. The Structure of the Ordinary: Form and Controlin the Built Environment. Boston: The MIT Press.
2 Bell, P.A.; Greene, T. C.; Fisher, J. D.; Baum, A.2005. Environmental Psychology. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
3 Gifford, R.1996. Environmental Psychology: Principles and Practice. Boston
4 Allyn and Bacon, Inc. Sommer, R.2008. Personal Space: The Behavioral Basis of Design. NJ: PrenticeHall, Inc.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Öğrenci, insan psikolojisi ile yapılı çevre arasında açıya çıkan ilişkilerin çözümlemelerini yapabilecektir. 3͵11 1͵2
2 Öğrenci,insan davranışlarının mekansal çözümlerle ilişkisini kavrayacaktır. 3 1͵2
3 Öğrenci, sosyal bilimler ve mimarlık arakesitinde çevresel Psikoloji alanında bir araştırma yapma yöntemlerini öğrenecektir. 11 1͵2
4 Öğrenci, araştırmanın sonuçlarının tasarımda ne şekilde uygulanabileceğini öğrenecektir. 2͵13 1͵2
5 Öğrenci, Çevresel Psikoloji alanının kuramsal temelleri, araştırma ile ilgili temellerive uygulama ile ilgili temelleri konusunda bilgiyi kullanabilecektir 1͵5 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 0 0 0
8 Ara Sınav 0 0 0
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 2 15 30
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 1 2 2
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
16 Son Sınav 1 2 2
  120