İktisadi, İdari Ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji ( %30 İngilizce )

Ders Bilgileri

BAĞLANMA PSİKOLOJİSİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
PSY452 Bahar 3 0 3 5

Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Feyruz USLUOĞLU
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Bağlanma kuramının tarihsel gelişimi, araştırma ve ölçme değerlendirme yöntemleri hakkında ve çocukluk ve yetişkinlik bağlanmasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ayrıştırmaya yönelik bilgi vermek
İçeriği Bağlanma teorileri ve erken dönem bağlanma stillerinin yetişkinlik yaşamındaki etkileri

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Bağlanma kuramının tarihsel gelişimi, araştırma ve ölçme değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
2 Bebek ve bakımveren arasındaki erken dönem deneyimlerinin normal ve “anormal” beyin ve kişilik gelişimindeki rolünü tartışabilirler.
3 Çocukluk ve yetişkinlik bağlanmasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ayrıştırabilirler.
4 Bağlanma ve fiziksel ve psikolojik sağlık arasındaki ilişkileri öğrenirler.
5 Bağlanma kuramının psikolojik müdahale programlarında nasıl kullanıldığı hakkında bilgi sahibi olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş ve Derse Genel Bakış Senkron
2 Dürtü Teorisi: Sigmund Freud ve Klasik Psikanaliz Senkron
3 Ego Psikolojisi Teorileri (H. Hartman, A. Freud) Senkron
4 Ego Psikolojisi Teorileri (R. Spitz; M. Mahler) Senkron
5 Nesne İlişkileri Teorisi (Melanie Klein) Senkron
6 İngiliz Nesne İlişkileri Teorileri (W. R. D. Fairbairn) Senkron
7 Ara Sınav Çevrimiçi
8 İngiliz Nesne İlişkileri Teorileri (D. W. Winnicott) Senkron
9 Kendilik Psikolojisi (H. Kohut) Senkron
10 Bağlanma Kavramının Tarihsel Kökenleri ve Kuramları Senkron
11 Bağlanma Kuramına Genel Bakış Senkron
12 Bebekliğin Ötesinde Bağlanma Senkron
13 Bağlanma Teorisi ve Psikopatoloji Senkron
14 Olgu Çalışma Örnekleri Senkron
15 Final Sınavı Çevrimiçi
16

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Mitchell S. A. & Black, M. J. (1995). Freud and beyond: a history of modern psychoanalytic thought. Basic Books
2 Palombo, J., Bendicsen, H. K., & Koch, B. J. (2009). Guide to psychoanalytic developmental theories. Springer Science+Business Media
3 Allen, J. G. (2013). Restoring Mentalizing in Attachment Relationships : Treating Trauma With Plain Old Therapy. American Psychiatric Association Publishing
4 Hazan, C and Shaver, P (1994). Bağlanma: Yakın ilişkilerle ilgili araştırmalar için bir çerçeve (Çev. Ali Dönmez). Türk Psikoloji Bülteni, 16- 17, Mart-Haziran 2000, 29-50.
5 Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments Beyond Infancy. American Psychological Association, 44,( 4), 709-716
6 Bağlanma kuramı ve psikopatoloji. Düşünen Adam; 19(1):24-39
7 Psikanalitik gelişim teorileri rehberi. (Çev. F. B. Helvacıoğlu), Psikoterapi Enstitüsü Yayınları Tüzün, O., ve Sayar, K. (2006)
8 Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi. (Çev. A. Eğrilmez), Bilgi Üniversitesi Yayınları Palombo, J., Bendicsen, H., ve Koch, B. (2018)
9 Bağlanma: Yakın ilişkilerle ilgili araştırmalar için bir çerçeve (Çev. Ali Dönmez). Türk Psikoloji Bülteni, 16- 17, Mart-Haziran 2000, 29-50. Mitchell, S. A. & Black, M. j. (2012)
10 Yetișkin Bağlanma Kuramı ve Duygulanım Düzenleme Stratejilerinin Depresyonla İlișkisi. Psikiyatride Güncel Yaklașımlar; 1;240-255 Hazan, C and Shaver, P (1994).
11 Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications. NY: The Guilford Press. Çalışır, M. (2009).
12 Restoring Mentalizing in Attachment Relationships : Treating Trauma With Plain Old Therapy. American Psychiatric Association Publishing Cassidy, J. ve Shaver, P. R. (2016).
13 Attachments Beyond Infancy. American Psychological Association, 44,( 4), 709-716 Allen, J. G. (2013).
14 A.A. Köşkdere (Ed). (2011). Psikanalitik Psikoterapiler: Temel Kavramlar, Kuramlar ve Yöntemler. Türk Psikiyatri Derneği Yayınları: Ankara

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Bağlanma kuramının tarihsel gelişimi, araştırma ve ölçme değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olurlar. 1͵2
2 Bebek ve bakımveren arasındaki erken dönem deneyimlerinin normal ve “anormal” beyin ve kişilik gelişimindeki rolünü tartışabilirler. 1͵2
3 Çocukluk ve yetişkinlik bağlanmasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ayrıştırabilirler. 1͵2
4 Bağlanma ve fiziksel ve psikolojik sağlık arasındaki ilişkileri öğrenirler. 1͵2
5 Bağlanma kuramının psikolojik müdahale programlarında nasıl kullanıldığı hakkında bilgi sahibi olurlar.
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 14 4 56
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 1 3 3
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
16 Son Sınav 1 1 1
  150