Meslek Yüksekokulu
Aşçılık

Ders Bilgileri

GASTRONOMİYE GİRİŞ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
AŞÇ111 Güz 2 0 2

Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Ön Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr. Gör. Uğurcan Metin
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Sağlık, lezzet ve estetik bilincine sahip misafirlerin ihtiyaç, istek ve beklentilerine cevap verebilecek, gastronomi konusunda bilinçli aşçıların yetişmesi ülke turizminin sürdürülebilir gelişimi açısından büyük önem taşımaktadır. Aşçı adaylarının tarihsel bir bakış açısı ile bilimsel ve sanatsal boyutları ile yeme içme kültürünü yorumlayabilecekleri bilgilerle donatılması dersin amacıdır. Yiyeceğin ve yemenin bir çok boyutunun –masa arkadaşlığının, mutfak geleneklerinin, yiyeceğin estetiğinin, etiksel, siyasal, dinsel ve ekonomik yönlerinin – önemli olduğu fikrini ciddiye alan ders; ilk zamanlardan günümüze insanın yiyecekle ilişkisinin tarihsel hikayesini anlatarak insanın yiyecekle, yiyeceğin ağırlama ve turizm ile ilişkilerine ışık tutmaktadır.
İçeriği Yiyecek, pişirme, mutfak, yemek gibi bazı temel kavramların öğrencilere tanıtımları ile başlayan ders; yiyeceğin kültürel anlamlarını ve bunların neyin yenileceği/yenilmeyeceğini nasıl etkilediğini, öğünlerdeki değişimleri, yemek zamanlarının ve içme alışkanlıklarının eskiden günümüze nasıl değiştiğini, mutfağın evrimini ve ağırlama geleneğinin gelişimini incelemektedir. Tarihsel olayların insanın neyi, niçin, nasıl yediğini nasıl etkilediğini açıklayarak tarih, kültür ve yiyeceği birbirine bağlayan ders çok-kültürlü bir yaklaşım ile temel tarihsel olaylar ve bu olaylardan farklı toplumların mutfak geleneklerinin niçin ve nasıl etkilendiğine yönelik ilişkileri ortaya koymaktadır. Dersin kapsamı haftalık ders içeriğinde ayrıntıları ile sunulmaktadır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Gastronomi ile ilgili kavramları tanımlar ve açıklar.
2 Gastronomi, turizm ve ağırlama endüstrisi arasındaki bağlantıyı açıklar.
3 Yiyeceğin ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel ve dini önemini açıklayabilir ve örnekler verebilir.
4 Çiğden pişmişe yeme-içmenin ve yiyeceğin sosyal tarihi açıklayabilir.
5 Bir ulusal yiyeyecek geleneğinin incelenmesi için genel çerçeveyi açıklayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gastronomi ile ilişkili kavramlar. Tartışma, soru cevap
2 Yeni gastronomi trendleri Tartışma, soru cevap
3 Coğrafi işaretleme Tartışma, soru cevap
4 Ekoloji ve gastronomi Tartışma, soru cevap
5 Slow food ve gastronomi Tartışma, soru cevap
6 Moleküler gastronomi Tartışma, soru cevap
7 Füzylon mutfağı Tartışma, soru cevap
8 Ara sınav
9 Şarap rotaları Tartışma, soru cevap
10 Etnik yiyecekler, neofobi ve noefili Tartışma, soru cevap
11 Gastronominin literatür özeti Tartışma, soru cevap
12 gastronomi turizmi ve şehir markalaşması Tartışma, soru cevap
13 gastronomik kimlik ve gastronomik ürünler Tartışma, soru cevap
14 Türkiye'nin peynir haritaları Tartışma, soru cevap
15 Türkiye'nin tahıl haritaları Tartışma, soru cevap
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Gastronomi bilimine giriş Mehmet Sarıışık
2

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Gastronomi ile ilgili kavramları tanımlar ve açıklar.
2 Gastronomi, turizm ve ağırlama endüstrisi arasındaki bağlantıyı açıklar.
3 Yiyeceğin ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel ve dini önemini açıklayabilir ve örnekler verebilir.
4 Çiğden pişmişe yeme-içmenin ve yiyeceğin sosyal tarihi açıklayabilir.
5 Bir ulusal yiyeyecek geleneğinin incelenmesi için genel çerçeveyi açıklayabilir.
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 2 28
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 14 1 14
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 14 1 14
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 1 1 1
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 1 1
16 Son Sınav 1 1 1
  75