Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mühendislik Ve Teknoloji Yönetimi Yüksek Lisans Programı ( Tezsiz )

Ders Bilgileri

KALİTE KONTROL
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ETM511 Bahar 3 0 3 6

Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Yüksek Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Dr. Yusuf ZEREN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı, üretim proseslerinin tasarımı, proses kalitesinin izlenmesi ve iyileştirilmesinde kullanılan Kalite Mühendisliği ve Yönetimi yaklaşımlarını incelemektir. Bu yaklaşımlar ağırlıklı olarak İstatistiksel Proses Kontrol ve Yönetimi teknikleridir.
İçeriği Kalite iyileştirme yaklaşımları, proses kalitesinin modellenmesi, İstatistksel Proses Kontrol(İPK), Kontrol grafikleri, proses ve ölçme sistemi yeterliliği, kabul örneklemesi planları, süreç iyileştirme için deneysel tasarım yöntemleri, istatistik modeller ile süreç optimizasyonu.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 ühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama.
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi.
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme
4 Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama.
6 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kalite İyileştirme Yaklaşımları düz anlatım, tartışma
2 Proses Kalitesinin Modellenmesi düz anlatım, tartışma
3 Proses Kalitesinin Modellenmesi ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
4 İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) düz anlatım, tartışma
5 İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) düz anlatım, tartışma
6 Değişkenler için Kontrol Grafikleri düz anlatım, tartışma
7 Değişkenler için Kontrol Grafikleri düz anlatım, tartışma
8 Ara Sınav yazılı sınav
9 Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri düz anlatım, tartışma
10 Diğer İstatistiksel Problem Çözme Araçları düz anlatım, tartışma
11 Kabul Örneklemesi Planları düz anlatım, tartışma
12 Proses ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi düz anlatım, tartışma
13 Proses Tasarımı ve İyileştirme için Deneysel Tasarım Yöntemleri düz anlatım, tartışma
14 Proses Optimizasyonu düz anlatım, tartışma
15 Proje Sunumları proje sunumları
16 Final Sınavı yazılı sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 MONTGOMERY, D. C., 2005, Introduction To Statistical Quality Control (5th edition), John Wiley& Sons, Inc.
2 CHANDRA, M. J., 2001, Statistical Quality Control, CRC Press.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 ühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. 1 1͵2
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. 2 1͵2
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 3 1͵2
4 Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama 4 1͵2
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 5 1͵2
6 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. 7 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 3 20 60
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 4 4
8 Ara Sınav 1 10 10
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 10 10
16 Son Sınav 1 10 10
  150