Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Yüksek Lisans Programı ( Tezli )

Ders Bilgileri

KENTSEL MEKAN KİMLİĞİ VE PEYZAJ MİMARLIĞI
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MIM556 Bahar 3 0 3 7

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Yüksek Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üye. Burçin KUTSAL
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Kentlerde doğal, yapay, sosyal, kültürel ve ekonomik çevrenin kimlik oluşumuna etkilerinin incelenmesi. Farklı ölçek ve boyutlardaki mekanların/yapılı çevrelerin kent kimliği bağlamında değerlendirilmesi. Kent imgesi ve kent kimliğinin oluşum ve değişim süreçleri ile ilgili bilimsel tartışma ve teorilerin irdelenmesi. Kentsel mekan üretme süreçlerindeki dinamiklerin kent kimliğine etkilerinin sorgulanması.
İçeriği Kent, kent imgesi, kent kimliği kavramları ve ilgili kuramsal yaklaşımlar. Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler: yollar, sınırlar, bölgeler, nirengi noktaları, odaklar. Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler. Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri. Kentsel doku: kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu. Kamusal alan kavramı ve özgün çevre. Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları: algısal, görsel ve içeriksel kavramlar. Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar: yeni tasarım anlayışları. Genel bir değerlendirme ve tartışma.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Kentsel mekan kimliği konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir.
2 Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler (yollar, sınırlar, bölgeler, işaret öğeleri, düğüm/odak noktaları) konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir.
3 Kullanıcıların mekansal kimlik algılamasını belirlemeye yönelik araştırmalarda izlenebilecek yöntemler konusunda bilgiler edinilir.
4 Mekansal kimlik algılamasına yönelik kullanıcı araştırması sonuçlarının peyzaj tasarımlarına nasıl yansıtılabileceği konusunda uygulama becerisi kazanılır.
5 Mekansal bilgi birikimi ve deneyimlerin kent kimliği ile olan ilişkilerinin tarihsel dönemlerde ortaya çıkardığı biçimlenmeler konusunda bilgiler edinilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kent, Kent İmgesi, Kent Kimliği kavramlarının tartışılması Anlatım, Tartışma
2 Kentlerde doğal, yapay, sosyal, kültürel ve ekonomik çevrenin kimlik oluşumuna etkileri. Anlatım, Tartışma
3 Rob Krier''in çalışmaları temel alınarak; sokak ve meydanları oluşturan geometrik formların tarihi kentleri nasıl biçimlendirdiğinin irdelenmesi. Kent formunun, kentin imgelemine ve kimliğinin oluşumuna etkisinin tartışılması. Anlatım, Tartışma
4 Kevin Lynch: Kent İmgesi Teorisinin irdelenmesi. Kent imgesini oluşturan yapı, anlam, kimlik örüntüsünün kent kimliğinin oluşumuna etkisi. Anlatım, Tartışma
5 Kevin Lynch: Kent İmgesi Teorisinin irdelenmesine devam edilmesi: Yapısal/mimari öğeler olarak yollar, sınırlar, bölgeler, nirengi noktaları ve odakların imge değeri. Anlatım, Tartışma
6 Christopher Alexander: Kentsel Dokunun Biçimleniş Dili ile ilgili çalışmasının irdelenmesi. Anlatım, Tartışma
7 Kemal Ahmet Aru: Kentsel Planlama ve Tasarım Yaklaşımları Anlatım, Tartışma
8 ARA SINAV Anlatım, Tartışma
9 Ders kapsamında seçilen bir örnek alan üzerinde, öğrenciler kent imgesi ve kent kimliği analizleri yapar. Anlatım, Tartışma
10 Ders kapsamında seçilen bir örnek alan üzerinde, öğrenciler kent imgesi ve kent kimliği analizleri yapmaya devam eder. Anlatım, Tartışma
11 Öğrenci sunumları: kent imgesi ve kent kimliği analiz ve değerlendirmeleri. Anlatım, Tartışma
12 Öğrenci sunumları: kent imgesi ve kent kimliği analiz ve değerlendirmeleri. Anlatım, Tartışma
13 Öğrenci sunumları: kent imgesi ve kent kimliği analiz ve değerlendirmeleri. Anlatım, Tartışma
14 Öğrenci sunumları: kent imgesi ve kent kimliği analiz ve değerlendirmeleri. Anlatım, Tartışma
15 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma Anlatım, Tartışma
16 FİNAL SINAVI Anlatım, Tartışma

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Lynch, K., "The Image of the City", The MIT Press Paperback, 1964.
2 Lynch, K., "Managing the Sense of a Region". Cambridge, MA: MIT Press, 1976.
3 Nasar, J. L., "The Evaluative Image of The City". The Ohio State University Press, 1997.
4 Alexander, C., "Pattern Language", 1977.
5 Sauer, C., "On Culture and Landscape", 2009.
6 Krier, R., "Urban Space", 1979.
7 Abel, C., "Architecture and Identity", Architectural Press, Oxford, 1997.
8 Paecher, C., "Learning, Space and Identity", Paul Chapman, London, 2001.
9 Frampton, K., "Place-Form and Cultural Identity", Thames & Hudson, London, 1988.
10 Norberg Schulz, C., "Genius Loci: Towards A Phenemenology of Architecture", Rizzoli. New York, 1984.
11 Hillier. B., Hanson, j." The Social Logic of Space", Cambrige University Press, 1997
12 Aru, K.A. " Kentsel Planlama ve Tasarım", İTÜ Vakfı Yayınları, 2012.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Kentsel mekan kimliği konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. 1͵2͵3͵7 1͵2
2 Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler (yollar, sınırlar, bölgeler, işaret öğeleri, düğüm/odak noktaları) konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. 1͵2͵3͵7 1͵2
3 Kullanıcıların mekansal kimlik algılamasını belirlemeye yönelik araştırmalarda izlenebilecek yöntemler konusunda bilgiler edinilir. 1͵2͵3͵7 1͵2
4 Mekansal kimlik algılamasına yönelik kullanıcı araştırması sonuçlarının peyzaj tasarımlarına nasıl yansıtılabileceği konusunda uygulama becerisi kazanılır. 1͵2͵3͵7 1͵2
5 Mekansal bilgi birikimi ve deneyimlerin kent kimliği ile olan ilişkilerinin tarihsel dönemlerde ortaya çıkardığı biçimlenmeler konusunda bilgiler edinilir. 1͵2͵3͵7 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 5 3 15
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 1 20 20
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 20 20
8 Ara Sınav 1 2 2
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 5 5 25
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 38 38
16 Son Sınav 1 4 4
  180