Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Yüksek Lisans Programı ( Tezli )

Ders Bilgileri

ENERJİ ETKİN BİNA TASARIMI
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MIM571 Bahar 3 0 3 7

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Yüksek Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Dr. Erkin ERTEN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Tasarım yoluyla binaların enerji gereksinimlerinin azaltılması, binaların çevreye uyumlu tasarlanması konularında güncel bilgilerin aktarılması ana amaçtır. Bu bağlamda binalarda tam ısı korunumunun sağlanarak, güneş enerjisinden pasif ve aktif yararlanma, güneşe karşı korunum,rüzgar enerjisinden yararlanmanın mimari tasarımla bütünleşik olarak çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
İçeriği Enerji kaynakları. Binalarda ısı kayıpları, yakıt harcamada ekonomi sağlanması. Isı yalıtımı. Enerji ve çevre, yenilenebilir enerji kaynakları. Güneş enerjisi. Güneş ışınlarının dünyaya geliş açıları, bina ile ilişkisi. Güneş enerjisinden binalarda aktif ve pasif yararlanma, tarihsel gelişimi. Güneş ışınlarından binaların korunması. Rüzgar enerjisi, binalarda pasif ve aktif yararlanma. Türkiye ve yurtdışında rüzgar enerjisi kullanımı.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Güneş ve rüzgar enerjisinden aktif - pasif yararlanmayı mimari tasarımlarında kullanır.
2 Tasarımlarında yakıt harcamalarını azaltıcı önlem alır.
3 Mimari tasarımlarında enerji tasarrufu bilinci ile hareket eder, tasarruf önlemleri alır.
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Enerji kaynakları Düz anlatım ve tartışma
2 Binalarda ısı kayıpları ve analizi Düz anlatım ve tartışma
3 Yakıt harcamalarında ekonomi sağlanması Düz anlatım ve tartışma
4 Isı yalıtımı, tasarım sırasında alınabilecek planlama önlemleri ile ısı kaybının azaltılması Düz anlatım ve tartışma
5 Enerji ve çevre, yenilenebilir enerji kaynaklarına genel bakış Düz anlatım ve tartışma
6 Güneş enerjisi, binalarda enerji kaynağı olarak tarihsel gelişimi Düz anlatım ve tartışma
7 Güneşin dünyaya göre durumuları, geliş açıları ve bina ile ilişkisi Düz anlatım ve tartışma
8 Binalarda güneş enerjisinden pasif yararlanma Düz anlatım ve tartışma
9 Binalarda güneş enerjisinden aktif yararlanma + arasınav Yazılı Sınav
10 Binalarda güneş ışınlarından korunum Düz anlatım ve tartışma
11 Rüzgar enerjisi Düz anlatım ve tartışma
12 Binalarda rüzgar enerjisinden pasif yararlanma Düz anlatım ve tartışma
13 Binalarda rüzgar enerjisinden aktif yararlanma Düz anlatım ve tartışma
14 Türkiye ve yurtdışında rüzgar enerjisi kullanımı Düz anlatım ve tartışma
15 Türkiye ve yurtdışında rüzgar enerjisi kullanımı Düz anlatım ve tartışma
16 Son Sınav Yazılı Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 ANONİM, Sonne - Wind - Wasser Energiequellen der Zukunft, Niedersaechsischen Mimisterium für Wirtscaft, Technologie und Verkehr, Hannover, Almanya,
2 MENKHOFF H., DETERS K., LIPPE H., Niederenergiehaeuser, Niedersaechsisches Sosialministerium, Hannover, Almanya, 1992
3 MENKHOFF H., BADE K., Aspekte des Ökologischen Bauens, Niedersaechsisches Sosialministerium, Hannover, Almanya, 1992
4 BRAUN, P.O., Voss K., Sick F., Nieder Energie Haeuser, Sonnenenergie, Heft:2., Deutsche Gesellschaft für Sonnenenegie e.V., Deutscher Sektion der Internationalen Gesellsachaft für Sonnenenergie, 1992

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Güneş ve rüzgar enerjisinden aktif - pasif yararlanmayı mimari tasarımlarında kullanır. 3 1͵2
2 Tasarımlarında yakıt harcamalarını azaltıcı önlem alır. 3 1͵2
3 Mimari tasarımlarında enerji tasarrufu bilinci ile hareket eder, tasarruf önlemleri alır. 8 1͵2
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. 2 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 0 0 0
8 Ara Sınav 0 0 0
9 Kısa Sınav 1 1 1
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 10 10
16 Son Sınav 1 1 1
  180