Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık

Ders Bilgileri

YAPI FİZİĞİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ICM243 Güz 2 0 2 2

Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd. Doç. Dr. Halil Fikret OKUTUCU
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Fiziksel çevre denetimi ile ilgili temel ilkelerin aktarılmasıyla insan sağlığına uygun sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasının sağlanması
İçeriği Doğal ve insan yapımı çevrelerdeki insan ihtiyaçlarının ve konforunun incelenmesine yönelik giriş dersidir. Dersin temel amacı öğrenciye çevre koşullarının iç mimari tasarımın temel bir parçası olarak kullanımı, kontrol edilmesi ve biçimlendirilmesine ilişkin bilgilerin verilmesidir. Başlıca konular iklim kuşaklarına bağlı ısıl konforu ve çevre kontrolü, pasif iklimlendirme (ısıtma, soğutma, havalandırma ve nemlendirme) ve iç mekân hava kalitesidir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik alandan bilgi toplayabilmek.
2 . En önemli iş ortaklarından biri olan mimarın, mimarlığa ilişkin kaygılarını okuyabilmek ve anlamak.
3 Yapı fiziğine ilişkin kanunların doğa kanunları ile olan ilişkilerini anlamak.
4 Yapı sahibinin / kullanıcının isteklerinin yapı fiziği / doğa kanunları ile uyumlu tasarımlar ile harmanlanıp psikolojik konforun yükseltilmesini sağlamak.
5 Kişinin bilgisi aracılığı ile kendisine olan güveninin artabileceğini anlamak.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse giriş, dersin işleyişi bilgilendirmesi. Yapı fiziği ile fiziksel çevre etmenlerinin ilişkilendirilmesi Teorik Anlatım
2 Zeminden yükselen nem problemi ve çözüm yöntemlerinin teorik anlatımı Teorik Anlatım
3 Zeminden yükselen nem probleminin çözümüne ilişkin uygulama çiziminin yapılması Teorik Anlatım ve Uygulama
4 Yüzer şap detaylarının uygulama çizimleri Teorik Anlatım ve Uygulama
5 Yüzer şap uygulaması ve kullanım alanlarının teorik anlatımı Teorik Anlatım
6 Zemin kat zeminine oturan ahşap döşeme uygulamasının teorik anlatımı ve uygulama çiziminin yapılması Teorik Anlatım
7 Ara Sınav Teorik Anlatım ve Uygulama
8 Teras çatılarda nem ve buhar direnajı teorik anlatımı
9 Teras çatılarda nem ve buhar direnajı uygulama çizimi Teorik Anlatım
10 Pencere denizliğinin ürettiği cephe kirlenmesi problemine çözümün teorik olarak anlatılması Teorik Anlatım
11 Pencere denizliğinin ürettiği cephe kirlenmesi problemine çözümün uygulama çizimi Teorik Anlatım ve Uygulama
12 Yapı fiziği aracılığı ile kullanıcının psikolojik konforunun arttırılmasına ilişkin teorik anlatım Teorik Anlatım
13 Teknolojinin üretimi olan sistemlerin / malzemelerin verdiği olanakları anlamak ve yararlanmak Teorik Anlatım ve Uygulama
14 Final sınavına hazırlık için daha iyi anlaşılması istenen konuların geniş tekrarı Teorik Anlatım
15 Final Sınavı Teorik Anlatım ve Uygulama
16

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Cottom-Wirslow, M., (1990). “Environmental Design: The Best Architecture and Technology”. PBC. Brookes, A.J., (1990). “The Building Envelope”. Butterwith Architecture. Berköz, E. (1983). “Güneş Işınımı ve Yapı Dizaynı”, Profesörlük Tezi. İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. Özkaya, M. (1972). “Aydınlatma Tekniği” . İTÜ Matbaası.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik alandan bilgi toplayabilmek.
2 . En önemli iş ortaklarından biri olan mimarın, mimarlığa ilişkin kaygılarını okuyabilmek ve anlamak.
3 Yapı fiziğine ilişkin kanunların doğa kanunları ile olan ilişkilerini anlamak.
4 Yapı sahibinin / kullanıcının isteklerinin yapı fiziği / doğa kanunları ile uyumlu tasarımlar ile harmanlanıp psikolojik konforun yükseltilmesini sağlamak.
5 Kişinin bilgisi aracılığı ile kendisine olan güveninin artabileceğini anlamak.
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 2 28
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 0 0 0
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 4 2 8
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 1 1
15 Son Uygulama 0 0 0
16 Son Sınav 1 1 1
  53