Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Ve Sağlık Hizmetleri

Ders Bilgileri

ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HEM300 Bahar 5 12 8 19

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr. Behire Sançar
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar YOK
Staj Durumu Var
Amacı Öğrencinin, bütüncül hemşirelik yaklaşımı ve birey ve aile merkezli hemşirelik bakımı çerçevesinde çocuğun doğumdan ergenlik dönemi sonuna kadar normal büyüme ve gelişim özellikleri doğrultusunda, sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirmesini, sağlığının bozulma durumlarını sistemlere göre inceleyerek, değerlendire bilmesini amaçlar.
İçeriği Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarına Giriş, Hemşirelik Süreci, Bağışıklama, Çocuk-Aile-Hemşire İletişimi, Çocukluk Çağı Kazaları, Çocuklarda Hastaneye Yatma, Kronik ve Yaşamı Tehdit Edici Hastalık, Psikososyal Yönden Riskli Aile ve Çocuk, Davranış Bozukluğu Olan Çocuk, Çocuklarda İlaç Uygulamaları, Çocuklarda Sıvı Elektrolit Dengesi, Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı, Normal Yenidoğan, Yenidoğanın Hemşirelik Bakımı, Yüksek Riskli Yenidoğan, Solunum Sistemi Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Konjenital Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Hematolojik Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sistem Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, GİS Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, GÜS Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Fiziksel Gelişim Bozukluğu ve Kas-İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Nörolojik Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Onkolojik Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Sağlık bakımının her basamağında çocuk hemşiresinin rol ve işlevlerini sıralar
2 Çocuk ve ailenin hastalığa ve hastaneye yatışa gösterdiği tepkilerin farkında olur
3 Çocuk sağlığını geliştirme ve korumaya yönelik uygulamaları yürütebilir
4 Normal ve riskli yenidoğanın hemşirelik bakımını uygulayabilir.
5 Pediatri hemşireliği alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleme ve araştırmanın önemini kavrayabilir.
6 Çocuğun tüm yaş gruplarına göre sağlık durumuna özgü bakım gereksinimlerini analiz edebilir.
7 Sağlıklı / hasta çocuğa hemşirelik süreci doğrultusunda hemşirelik girişimlerini uygulayabilir.
8 Çocuk ve ailenin eğitim gereksinimlerine özgü eğitim planı oluşturabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarına Giriş Anlatım, tartışma
2 Hemşirelik Süreci, Bağışıklama, Çocuk-Aile-Hemşire İletişimi, Çocukluk Çağı Kazaları Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
3 Çocuklarda Hastaneye Yatma, Kronik ve Yaşamı Tehdit Edici Hastalık, Psikososyal Yönden Riskli Aile ve Çocuk, Davranış Bozukluğu Olan Çocuk Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
4 Çocuklarda İlaç Uygulamaları Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
5 Çocuklarda Sıvı Elektrolit Dengesi, Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
6 Normal Yenidoğan, Yenidoğanın Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
7 Solunum Sistemi Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Konjenital Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
8 1. ARA SINAV
9 Yüksek Riskli Yenidoğan Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
10 Hematolojik Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
11 Endokrin Sistem Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
12 GİS Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, GÜS Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
13 Fiziksel Gelişim Bozukluğu ve Kas-İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
14 Nörolojik Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
15 Onkolojik Sorunu olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, tartışma, vaka çalışması, klinik uygulama
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Kavaklı, A.: Çocukluk Yaşlarında Büyüme Gelişme, Hilal Matbaacılık, İstanbul, 1992.
2 Conk, Z., Çavuşoğlu, H., Savaşer, S., et.al., (Ed. Conk, Z.): Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, 1. Baskı, Birlik Ofset, İstanbul, 1997.
3 Görak, G., Erdoğan, S., Savaşer, S., Çakıroğlu, S., (Ed. Seçim, H.): Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 1. Baskı, Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 1996.
4 Törüner Ebru.K., Büyükgönenç Lale., Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları., Göktuğ yayıncılık. Amasya, ı. Baskı. 2012.Basıldığı yer Gökçe ofset Ankara. 2012
5 Çavuşoğlu Hicran., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, genişletilmiş 11. Baskı(cilt I ve 10 Baskı Cilt II)., Cilt:1., Ankara 2013., Sistem ofset Basımevi
6 CONK Zeynep, Başbakkal Zümrüt., Bal Yılmaz Hatice, Bolışık Bahire., Pediatri Hemşireliği.Akademisyen Kitabevi., 2013. (sayfa 1-994/ indexle birlikte 1005), Ankara. Bölüm 20.Çocuklarda Uyum ve Davranış sorunları ve Hemşirelik Bakımı (bölüm yazarları: Ocakçı Ayşe Ferda., Karakoç Ayşe)., Sayfa: 823-850.).
7 Yiğit R. Çocukluk Çağında Büyüme Gelişme.
8 Pillitteri A.,2007.,Maternal & Child Health Nursing Care of the Childbearing & Childrearing Family.,Fifth Edition., Lippincott Williams & Wilkins., Philadelphia

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Sağlık bakımının her basamağında çocuk hemşiresinin rol ve işlevlerini sıralar 1͵10 1͵2
2 Çocuk ve ailenin hastalığa ve hastaneye yatışa gösterdiği tepkilerin farkında olur 2͵10 1͵2
3 Çocuk sağlığını geliştirme ve korumaya yönelik uygulamaları yürütebilir 2͵7͵12 1͵2
4 Normal ve riskli yenidoğanın hemşirelik bakımını uygulayabilir. 2͵3͵4 1͵2
5 Pediatri hemşireliği alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleme ve araştırmanın önemini kavrayabilir. 2͵3͵10 1͵2
6 Çocuğun tüm yaş gruplarına göre sağlık durumuna özgü bakım gereksinimlerini analiz edebilir. 1͵3͵5͵10 1͵2
7 Sağlıklı / hasta çocuğa hemşirelik süreci doğrultusunda hemşirelik girişimlerini uygulayabilir. 1͵10 1͵2
8 Çocuk ve ailenin eğitim gereksinimlerine özgü eğitim planı oluşturabilir. 1͵6͵12 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 17 238
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 15 210
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 2 2
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 0 0 0
8 Ara Sınav 0 0 0
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 0 0 0
16 Son Sınav 0 0 0
  450