Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Ve Sağlık Hizmetleri

Ders Bilgileri

DİYALİZ HEMŞİRELİĞİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HEM217 Güz 2 0 2 1

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Dr. Fügen Özcanarslan
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar yok
Staj Durumu Yok
Amacı Öğrenciye diyaliz hastasının izlemi, bakımı ve rehabilitasyonu konusunda bilgi kazandırmak; bakım gerektiren durumlarda problem çözme becerisi kazandırmak
İçeriği Böbreğin anatomi ve fizyolojisi Böbrek Hastalıklarında Belirti ve Bulgular Böbrek yetmezliği ve hemşirelik yaklaşımları Diyaliz, Diyaliz endikasyonları, Diyaliz çeşitleri, Diyalizin fizyolojik prensipleri, Diyaliz için gerekli materyaller, Hipertansiyon ve Kan Basıncı Ölçümü Diyaliz uygulamaları, Sürekli Ayaktan periton Diyalizi ( SAPD) Hemodiyaliz Hastalarında Sık Karşılaşılan Sorunlar Özel Durumlarda Diyaliz Uygulamaları

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Hemodiyaliz ve periton diyalizine ilişkin temel kavramları bilmek ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi kurabilmek
2 Diyalizde kullanılan araç gereçleri tanımak
3 Diyaliz öncesi, sırasında ve sonrasında bakım gereksinimlerini doğru ve etkin şekilde saptamak
4 Bireyin yaşam kalitesini arttırmak

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Böbreğin anatomi ve fizyolojisi Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
2 . Böbrek hastalıklarında kullanılan tanı yöntemleri ve hemşirelik yaklaşımları Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
3 . Bazı böbrek hastalıkları ve hemşirelik yaklaşımları Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
4 Akut ve Kronik Böbrek yetmezliği ve hemşirelik yaklaşımları ve hemşirelik yaklaşımları Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
5 Diyaliz endikasyonları Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
6 Diyaliz çeşitleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
7 Diyalizin fizyolojik prensipleri-Diyaliz için gerekli materyaller- araçlar Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
8 Ara sınav
9 Diyaliz uygulamaları- 1Hemodiyaliz Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
10 Diyaliz uygulamaları- 2Periton Diyalizi Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
11 Antikoagülasyon Hipertansiyon ve Kan Basıncı Ölçümü Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
12 Vasküler Girişim Yolu Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
13 Diyaliz uygulamalarında karşılaşılan komplikasyonlar ve hemşirelik yaklaşımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
14 Özel durumlarda diyaliz Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
15 Sınava Hazırlık Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Akpolat T. Utaş C. (2001)Hemodiyaliz Hemşiresi El Kitabı.Güzel Sanatlar Matbbası. İstanbul.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Hemodiyaliz ve periton diyalizine ilişkin temel kavramları bilmek ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi kurabilmek 2͵3 1͵2
2 Diyalizde kullanılan araç gereçleri tanımak 3 1͵2
3 Diyaliz öncesi, sırasında ve sonrasında bakım gereksinimlerini doğru ve etkin şekilde saptamak 2͵7 1͵2
4 Bireyin yaşam kalitesini arttırmak 9 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 2 28
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
8 Ara Sınav 0 0 0
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
16 Son Sınav 0 0 0
  60