Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
Mimarlık

Ders Bilgileri

TASARIM STÜDYOSU IV
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ARC302 Bahar 4 6 7 10

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) ARC 301
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr.Üyesi Ayşen C Benli, Öğr. Gör. Şeref ALDEMİR, Öğr. Gör. Meltem AKYÜREK, Öğr. Gör. Ayşe İNCE MANAV, Öğr. Gör. Öğr. Gör. Gülizar GÜNEŞ.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Var
Amacı Öğrencilerin tasarım ve teknik uyumundan kaynaklanan problemleri çözme yetisini geliştirmesi amaçlanır. Otel, yurt, okul veya ofis blokları gibi çeşitli işlevleri içerisinde barındıran ve çok işlevli mekân organizasyonlarını içeren kapsamlı projeler ele alınır. Strüktür, mekanik donatım, ısıl konfor ile yangın ve diğer yaşam güvenlikleri gibi tasarımın görünen ve görünmeyen parçaları arasındaki ilişkinin öneminin vurgulanması yapılır. Alışveriş merkezleri, hükümet binaları, spor yapıları ve toplantı salonları gibi işlev ve detayların incelendiği daha kapsamlı projeler söz konusudur. Akustik, aydınlatma, havalandırma gibi mekân bileşenleri ile mekân arasındaki ilişkiler çalışılır. Yeni teknolojilerin takip edilmesi şarttır. Malzeme, işlev ve estetiğin yer aldığı tasarım ölçütleri yanında strüktürel ve teknik konuların çalışılması istenir.
İçeriği Çalışılan alan bağlamında; yapılı çevre ve tasarlanacak bina arasındaki ilişkilerin kurgulanmasına yönelik olarak kentsel mekan analizlerinin yapılarak, elde edilen veriler ışığında tasarlanacak ürün/doku kavramları ile ilgili bir tartışma ortamı yaratmak bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. Bu dokuda öğrencilerin güncel işlevlere kentsel çevreler içinde çözüm arayarak yakın çevrenin gerek hacimsel, gerekse yüzeysel olarak doluluk-boşluk karakterini tanımak ve önerilecek çözüm aracılığıyla yeniden tanımlamak; çok katlı ve katlarında farklı fonksiyonlar içeren mekanlar yaratabilmek; karmaşık teknik sorunları olan/olmayan katlı binalarda taşıyıcı sistem, düşey-yatay sirkülasyon ilişkilerinin farkında olmak; yapılı çevrenin farkında olarak tasarım yapmak önemle üzerinde durulan konulardır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Kent bağlamında çevre ve kullanıcılarının çok fonksiyonlu ihtiyaçları göz önünde bulundurularak çok boyutlu tasarım problemlerini çözebilme.
2 Sosyal, tarihi ve fiziksel bağlamı göz önünde bulundurarak kentsel çevrenin mimari özelliklerini analiz edebilme.
3 Mimari tasarımda ileri teknoloji ve malzeme olanaklarının araştırılması.
4 Geliştirilen mimari çözüm/nesneye ilişkin bilginin gelişmiş çoklu ortam temsilleri olarak ifadesi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Proje konusunun ve alanının tanıtılması Anlatım
2 Proje alanının incelenmesi için keşif ziyareti yapılması Araştırma ve anket yöntemleri kullanımı, alternatif çalışmaların sunumu
3 Dönem projesi ile ilgili konu hakkında literatür araştırmalarının değerlendirilmesi Tartışma
4 İhtiyaç programları, vaziyet planı leke çalışmaları ve arazi maketinin değerlendirilmesi. Eskiz ve çalışma maketi kullanımı
5 Vaziyet planı ile birlikte arazi ve kütle maketlerinin değerlendirilmesi Eskiz ve çalışma maketi kullanımı
6 Mekanların tasarımına devam Uygulamalar
7 Eskiz Sınavı Arasınav
8 Jüri sonrası değerlendirmelere göre çalışmaların devamı Teorik anlatım, görsel malzeme sunumu
9 Planların detaylandırılması Uygulamalar
10 Planların detaylandırılması Uygulamalar
11 Cephe tasarımları Uygulamalar
12 Cephe tasarımları Uygulamalar
13 Sunum paftası tasarımları Uygulamalar
14 Sunum paftası tasarımları Uygulamalar
15 Final öncesi son kritikler Veri grafiklerinin hazırlanması
16 Final sınavı

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Projeler Yapılar 3: Eğitim Yapıları, YEM Yayın
2 Uğurlu, F.Y. Mimari Tasarım Sorunlarında Kılgı-Kuram İlişkisi, Kozan Ofset, Ankara, 2001.
3 Tanalı, M.Z, Onur, A.Z., Modern Sonrası Mimarlık Üzerine Notlar, Mimarlar Odası, Ankara, 2004.
4 Vitra Çağdaş Mimarlık Dizisi 3: Eğitim Yapıları, 2014, ISBN 978-605-61000-4-8
5 Projeler Yapılar 1: Konutlar, YEM Yayın

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %15 Ara Sınav Ara Sınav
2 %15 Ara Proje Ara Proje
3 %70 Son Proje Son Proje

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Kent bağlamında çevre ve kullanıcılarının çok fonksiyonlu ihtiyaçları göz önünde bulundurularak çok boyutlu tasarım problemlerini çözebilme. 4͵5͵9 1͵3͵5
2 Sosyal, tarihi ve fiziksel bağlamı göz önünde bulundurarak kentsel çevrenin mimari özelliklerini analiz edebilme. 1͵3͵5 1͵3͵5
3 Mimari tasarımda ileri teknoloji ve malzeme olanaklarının araştırılması. 10 1͵3͵5
4 Geliştirilen mimari çözüm/nesneye ilişkin bilginin gelişmiş çoklu ortam temsilleri olarak ifadesi. 14 1͵3͵5
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 10 140
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 10 10
8 Ara Sınav 1 10 10
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 8 8
16 Son Sınav 1 10 10
  248