Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
Mimarlık

Ders Bilgileri

KENTSEL TASARIM
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ARC351 Güz 2 2 3 5

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr. Gör. Ayşe İNCE
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar yok
Staj Durumu Yok
Amacı Kentsel tasarım ile ilgili temel kavramları, kuramları ve güncel yaklaşımları anlatmak.
İçeriği Kentsel tasarım kavramı; planlama-tasarım ilişkileri, kentsel tasarım ilkeleri, kentsel tasarım ögeleri, yapılaşmış alanlarda kentsel tasarım yöntemleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Kent ve Kentsel Tasarım kuramlarını değerlendirme.
2 Kent ile insan ölçeği arasında ilişki kurma.
3 Kentsel biçimlenmede etkili fiziksel, sosyal, doğal, ekolojik, ekonomik faktörleri analiz etme.
4 Kentsel dokuyu analiz etme ve kentsel tasarım öğretisi doğrultusunda tasarım önerileri geliştirme becerisini kazanma.
5 Bir kentsel mekân öğesi olarak sokağı tanıma, sokak tipolojileri ve sokak tasarım yaklaşımlarını tanıma.
6 Kentin imaj, imge, kültür, kimlik ögelerini analiz etme.
7 Kentte araç, bisiklet, yaya trafiği ve ilişkilerini çözümleme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders hakkında genel bilgilendirme. 14 haftalık ders planının öğrencilerle paylaşımı. Anlatım, Tartışma
2 -Kent Nedir? Kentsel Tasarım Nedir? -Kent Mekanına İlişkin Kuramsal Bakışlar: Rob Krier, Christopher Alexander, Bill Hillier ve Kevin Lynch'in yaklaşımları. -K.Lynch’in Kent İmgesi Teorisi: *Kentsel çevre bileşenleri (yapı, anlam kimlik) *Kentsel çevreyi oluşturan yapısal/fiziksel öğeler (yollar, kenarlar/sınırlar, bölgeler, düğüm/odak noktaları, işaret öğeleri) -SWOT Analizi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 -Yer (place) kavramı -Bağlantı (connectivity) kavramı -Kamusal alan kavramı -Kentte Kamusal Açık Alanlar: Meydanlar, yaya bölgeleri, yaya aksları, bisiklet yolları, çocuk oyun alanları, mahalle parkları, semt parkları, kent parkları, açık sergi ve pazar yerleri, açık hava festival alanları, açık hava müzeleri vb. -Kentte Kamusal Sosyal-Kültürel Donatı Alanları:Müze, Kütüphane, Kültür Merkezi vb. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 -Kent Morfolojisi nedir? -Kentsel Yapıyı Tanımlayan Arazi Modelleri: *Ortak merkezli çemberler modeli *Sektör modeli *Çok merkezli gelişme modeli *Çeper kent modeli Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 -Kentin Fiziksel Gelişim Formları: *Doğrusal kent formu *Izgara kent formu *Konsantrik kent formu *Koridor-bant gelişme formu Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 İmar planları ve uygulamaları, ilgili yasa ve yönetmelikler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Ulaşım Planlaması: Motorlu Araç Yolu Planlaması, Bisiklet Yolu Planlaması, Yaya Yolu Planlaması, Otopark Çözümlemeleri (1.Bölüm) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 ARA SINAV yazılı sınav
9 -Ulaşım Planlaması: Motorlu Araç Yolu, Bisiklet Yolu, Yaya Yolu Planlaması, Otopark Çözümlemeleri (2.Bölüm) -Uygulamalı çalışma yapılacak alanın öğrencilerle paylaşımı. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
10 -Öğrencilerle Çalışma Alanına Gidilmesi: Alanda yerinde gözlem ve incelemeler, fotoğraflama ve anket çalışmaları. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
11 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve stüdyo kritikleri: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
12 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
13 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
14 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
15 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
16 SON SINAV ödev ve proje teslimi

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Lynch, K., "The Image of the City", MIT Press, 1960.
2 Alexander, C., "Pattern Language", 1977.
3 Sauer, C., "On Culture and Landscape", 2009.
4 Krier, R., "Urban Space", 1979.
5 Abel, C., "Architecture and Identity", Architectural Press, Oxford, 1997.
6 Paecher, C., "Learning, Space and Identity", Paul Chapman, London, 2001.
7 Frampton, K., "Place-Form and Cultural Identity", Thames & Hudson, London, 1988.
8 Norberg Schulz, C., "Genius Loci: Towards A Phenemenology of Architecture", Rizzoli. New York, 1984.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Kent ve Kentsel Tasarım kuramlarını değerlendirme. 5͵6͵9 1͵2
2 Kent ile insan ölçeği arasında ilişki kurma. 2͵6͵9 1͵2
3 Kentsel biçimlenmede etkili fiziksel, sosyal, doğal, ekolojik, ekonomik faktörleri analiz etme. 2͵6͵9͵11 1͵2
4 Kentsel dokuyu analiz etme ve kentsel tasarım öğretisi doğrultusunda tasarım önerileri geliştirme becerisini kazanma. 6͵9͵11 1͵2
5 Bir kentsel mekân öğesi olarak sokağı tanıma, sokak tipolojileri ve sokak tasarım yaklaşımlarını tanıma. 6͵9͵11 1͵2
6 Kentin imaj, imge, kültür, kimlik ögelerini analiz etme. 6͵9͵11 1͵2
7 Kentte araç, bisiklet, yaya trafiği ve ilişkilerini çözümleme. 9 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 4 56
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 2 5 10
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
8 Ara Sınav 1 2 2
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 5 6 30
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 1 10 10
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 7 7
16 Son Sınav 1 2 2
  150