Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
Mimarlık

Ders Bilgileri

KENTSEL TASARIM
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ARC351 Güz 2 2 3 5

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) yRD. dOÇ. dR. Onur GÜNGÖR, Öğr. Gör. Ayşe İNCE, Öğr. Gör. Melike Selin EKENLER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar yok
Staj Durumu Yok
Amacı Kentsel tasarım ile ilgili temel kavramları, kuramları ve güncel yaklaşımları anlatmak.
İçeriği Kentsel tasarım kavramı; planlama-tasarım ilişkileri, kentsel tasarım ilkeleri, kentsel tasarım ögeleri, yapılaşmış alanlarda kentsel tasarım yöntemleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Kent ve Kentsel Tasarım kuramlarını değerlendirme.
2 Kent ile insan ölçeği arasında ilişki kurma.
3 Kentsel biçimlenmede etkili fiziksel, sosyal, doğal, ekolojik, ekonomik faktörleri analiz etme.
4 Kentsel dokuyu analiz etme ve kentsel tasarım öğretisi doğrultusunda tasarım önerileri geliştirme becerisini kazanma.
5 Bir kentsel mekân öğesi olarak sokağı tanıma, sokak tipolojileri ve sokak tasarım yaklaşımlarını tanıma.
6 Kentin imaj, imge, kültür, kimlik ögelerini analiz etme.
7 Kentte araç, bisiklet, yaya trafiği ve ilişkilerini çözümleme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders hakkında genel bilgilendirme. 14 haftalık ders planının öğrencilerle paylaşımı. Anlatım, Tartışma
2 -Kent Nedir? Kentsel Tasarım Nedir? -Kent Mekanına İlişkin Kuramsal Bakışlar: Rob Krier, Christopher Alexander, Bill Hillier ve Kevin Lynch'in yaklaşımları. -K.Lynch’in Kent İmgesi Teorisi: *Kentsel çevre bileşenleri (yapı, anlam kimlik) *Kentsel çevreyi oluşturan yapısal/fiziksel öğeler (yollar, kenarlar/sınırlar, bölgeler, düğüm/odak noktaları, işaret öğeleri) -SWOT Analizi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 -Yer (place) kavramı -Bağlantı (connectivity) kavramı -Kamusal alan kavramı -Kentte Kamusal Açık Alanlar: Meydanlar, yaya bölgeleri, yaya aksları, bisiklet yolları, çocuk oyun alanları, mahalle parkları, semt parkları, kent parkları, açık sergi ve pazar yerleri, açık hava festival alanları, açık hava müzeleri vb. -Kentte Kamusal Sosyal-Kültürel Donatı Alanları:Müze, Kütüphane, Kültür Merkezi vb. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 -Kent Morfolojisi nedir? -Kentsel Yapıyı Tanımlayan Arazi Modelleri: *Ortak merkezli çemberler modeli *Sektör modeli *Çok merkezli gelişme modeli *Çeper kent modeli Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 -Kentin Fiziksel Gelişim Formları: *Doğrusal kent formu *Izgara kent formu *Konsantrik kent formu *Koridor-bant gelişme formu Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 İmar planları ve uygulamaları, ilgili yasa ve yönetmelikler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Ulaşım Planlaması: Motorlu Araç Yolu Planlaması, Bisiklet Yolu Planlaması, Yaya Yolu Planlaması, Otopark Çözümlemeleri (1.Bölüm) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 ARA SINAV yazılı sınav
9 -Ulaşım Planlaması: Motorlu Araç Yolu, Bisiklet Yolu, Yaya Yolu Planlaması, Otopark Çözümlemeleri (2.Bölüm) -Uygulamalı çalışma yapılacak alanın öğrencilerle paylaşımı. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
10 -Öğrencilerle Çalışma Alanına Gidilmesi: Alanda yerinde gözlem ve incelemeler, fotoğraflama ve anket çalışmaları. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
11 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve stüdyo kritikleri: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
12 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
13 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
14 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
15 Öğrencilerin alandaki çalışmalarının sunumları ve kritiklere devam edilmesi: -Çalışma Alanın Doluluk-Boşluk Analizleri, -Alanda Yapılan Anket ve Fotoğraf Çalışmalarının Yorumlanması -1/2000 Ölçekli Yol Kademelenmeleri, -1/1000 Ölçekli Yol, Otopark, Yeşil Alan İlişkileri, -Mevcut ve Öneri Alan Kullanımları (Pazaryeri, Eğitim Kurumu, Sosyal-Kültürel Alan önerileri vb.), - Mevcut ve Öneri TAKS/KAKS/Emsal Değerleri. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışmaları
16 SON SINAV ödev ve proje teslimi

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Lynch, K., "The Image of the City", MIT Press, 1960.
2 Alexander, C., "Pattern Language", 1977.
3 Sauer, C., "On Culture and Landscape", 2009.
4 Krier, R., "Urban Space", 1979.
5 Abel, C., "Architecture and Identity", Architectural Press, Oxford, 1997.
6 Paecher, C., "Learning, Space and Identity", Paul Chapman, London, 2001.
7 Frampton, K., "Place-Form and Cultural Identity", Thames & Hudson, London, 1988.
8 Norberg Schulz, C., "Genius Loci: Towards A Phenemenology of Architecture", Rizzoli. New York, 1984.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Kent ve Kentsel Tasarım kuramlarını değerlendirme. 5͵6͵9 1͵2
2 Kent ile insan ölçeği arasında ilişki kurma. 2͵6͵9 1͵2
3 Kentsel biçimlenmede etkili fiziksel, sosyal, doğal, ekolojik, ekonomik faktörleri analiz etme. 2͵6͵9͵11 1͵2
4 Kentsel dokuyu analiz etme ve kentsel tasarım öğretisi doğrultusunda tasarım önerileri geliştirme becerisini kazanma. 6͵9͵11 1͵2
5 Bir kentsel mekân öğesi olarak sokağı tanıma, sokak tipolojileri ve sokak tasarım yaklaşımlarını tanıma. 6͵9͵11 1͵2
6 Kentin imaj, imge, kültür, kimlik ögelerini analiz etme. 6͵9͵11 1͵2
7 Kentte araç, bisiklet, yaya trafiği ve ilişkilerini çözümleme. 9 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 4 56
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
8 Ara Sınav 1 2 2
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 4 10 40
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 1 10 10
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 7 7
16 Son Sınav 1 2 2
  150