İktisadi, İdari Ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji ( %30 İngilizce )
Ders Bilgileri
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKİLAP TARİHİ I | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
HIS101 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
---|---|
Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Anıl ÜZDEN |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Türk İstiklal Savaşı ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında doğru bilgiler vermek. Türk gençliğini, ülkesi, devleti, milleti ile bölünmez bir bütünlük içinde milli hedefler etrafında birleştirmek. Türk gençliğini Atatürkçü düşünce doğrultusunda yetiştirmek ve güçlendirmek. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin kuruluşunu sağlayan Atatürk İlke ve İnkılaplarını kavramak. |
İçeriği | Üniversite gençliğine ulus ve vatan sevgisini aşılıyarak Atatürk ilkelerine bağlı: Atatürkçü gençler olarak yetişmelerini sağlamak, demokrasi bilinçlerini geliştirerek, çağdaş demokratik yönetim düzeyine hangi aşamalardan geçerek ulaştığımızı kavratmaktır. Türk gençlerine, günümüzün ve geleceğin sorunlarını Atatürkçü yaklaşımla çözüm önerileri getirecek tutum, davranış ve yeteneği kazandırmaktır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Avrupa’daki gelişmelerin Osmanlı Devleti üzerindeki etkilerinin tahlil eder ve Osmanlı Devleti’nin yirminci yüzyılın başlarındaki siyasi, sosyal durumunu ile fikir akımları hakkında bilgi sahibi olur. |
2 | Birinci Dünya Savaşı’nın sebeplerini ve savaşın başlamasına yol açan gelişmeleri kavrar, Osmanlı Devleti’nin durumu hakkında çıkarımlarda bulunur |
3 | Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanması ile Osmanlı yönetiminini, halkın ve Mustafa Kemal’in tutumunu analiz eder. |
4 | Millî Mücadele’nin hazırlık döneminde Mustafa Kemal’in yaptığı çalışmaları analiz eder |
5 | Misakımilli’nin kabulünü ve Büyük Millet Meclisinin açılışını vatanın bütünlüğü esası ile “ulusal egemenlik” ve “tam bağımsızlık” ilkeleri ile ilişkilendirir |
6 | Millî Mücadele Dönemi’nde Doğu Cephesi, Güney Cephesi ve Batı Cephesi’nde meydana gelen gelişmeleri kavrar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Amaçları, Giriş: Kavramlar (İnkılap, İhtilal, Tekamül, Batıcılık, Çağdaşlık) Avrupa’daki Gelişmeler (Coğrafi Keşifler, Rönesans, Reform, Aydınlanma Çağı, Sanayi Devrimi, Fransız ihtilali) | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
2 | Osmanlı Devleti'nin Yıkılışı (İç sebepler, Dış sebepler, Osmanlı Devleti'nin jeopolitik ve ekonomik durumu) 19. Yüzyıl Modernleşmesi ( 18. Ve 19. Yy. Genel Bakış, III. Selim ve II. Mahmut Dönemleri, Tanzimat Dönemi, Tanzimat ve Islahat Fermanları) | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
3 | I. Meşrutiyet, Kanun-i Esasi, II. Abdülhamid Dönemi ve Ermeni olayları, II. Meşrutiyet, 31 Mart Olayı | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
4 | Düşünce Akımları (Osmanlıcık, İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık, Adem-i Merkeziyetçilik), Trablusgarp ve Balkan Savaşları | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
5 | I. Dünya Savaşı’nın Nedenleri, Savaşın Başlaması, Osmanlı Devletinin 1. Dünya Savaşına Katılması | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
6 | I. Dünya Savaşı Cepheleri, Ermeni Tehciri | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
7 | I. Dünya Savaşı'nın Sona Ermesi (Wilson İlkeleri-İstanbul-Londra-Skykes Picot- Jean De Maurienne) | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | 9. I. Dünya Savaşı Sonrası Antlaşmalar, I. Dünya Savaşının Sonuçları , Mondros Mütarekesi ve Sonrasındaki Gelişmeler, Cemiyetler (Millî, Millî varlığa düşman ve azınlık cemiyetleri) | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
10 | Mustafa Kemal Paşa'nın Anadolu'ya geçmesi ve Kongreler (Havza ve Amasya Genelgesi, Erzurum, Sivas Kongresi ve Batı Anadolu Kongreleri) | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
11 | Amasya Görüşmesi, Mustafa Kemal Paşa’nın Ankara’ya Gelişi, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı'nın toplanması, Misak-ı Milli’nin kabulü ve İstanbul’un İşgali | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
12 | TBMM’nin Açılması ve Yeni Türk Devletinin Kuruluşu (Toplanması, Yapısı ve İşleyişi, TBMM’ye karşı Tepkiler | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
13 | San Remo Konferansı, Sevr Anlaşması | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
14 | Kuva-yı Milliye'nin tasfiyesi ve düzenli ordunun kuruluşu, Doğu Cephesi, Güney Cephesi | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
15 | Batı Cephesi, (I. İnönü Savaşı, II. İnönü Savaşı, Kütahya-Eskişehir Savaşları), Mustafa Kemal Paşa'nın Başkomutanlığı, Tekâlif-i Milliye emirleri | Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk | Temel Kaynak | |
2 | Şevket Süreyya Aydemir, Tek Adam I. II. Ciltler | Yardımcı Kaynak | |
3 | Atatürk Araştırma Merkezi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I-II | Yardımcı Kaynak | |
4 | Şerafettin Turan, Türk Devrim Tarihi I-II | Yardımcı Kaynak | |
5 | Prof. Dr. Mustafa Turan ve dğr., Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %40 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Avrupa’daki gelişmelerin Osmanlı Devleti üzerindeki etkilerinin tahlil eder ve Osmanlı Devleti’nin yirminci yüzyılın başlarındaki siyasi, sosyal durumunu ile fikir akımları hakkında bilgi sahibi olur. | 18 | 1͵2 |
2 | Birinci Dünya Savaşı’nın sebeplerini ve savaşın başlamasına yol açan gelişmeleri kavrar, Osmanlı Devleti’nin durumu hakkında çıkarımlarda bulunur | 18 | 1͵2 |
3 | Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanması ile Osmanlı yönetiminini, halkın ve Mustafa Kemal’in tutumunu analiz eder. | 18 | 1͵2 |
4 | Millî Mücadele’nin hazırlık döneminde Mustafa Kemal’in yaptığı çalışmaları analiz eder | 18 | 1͵2 |
5 | Misakımilli’nin kabulünü ve Büyük Millet Meclisinin açılışını vatanın bütünlüğü esası ile “ulusal egemenlik” ve “tam bağımsızlık” ilkeleri ile ilişkilendirir | 18 | 1͵2 |
6 | Millî Mücadele Dönemi’nde Doğu Cephesi, Güney Cephesi ve Batı Cephesi’nde meydana gelen gelişmeleri kavrar. | 18 | 1͵2 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 7 | 2 | 14 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
8 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
9 | Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
10 | Ödev | 1 | 1 | 1 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
16 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
60 |