Mühendislik Fakültesi
Endüstri Mühendisliği

Ders Bilgileri

ATATÜRK İLKELERİ VE İNKİLAP TARİHİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HIS101 Güz 2 0 2 2

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd. Doç.Dr. Murat KÖYLÜ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Yaşanan geçmişi inceleyip araştırarak; dünümüzü bilmek, geleceğimizi nasıl kuracağımız konusunda bizlere yol gösterici olur. Geçmişini bilmeyen toplumların, gelecekleri aydınlık ve başarılı olamaz. Tarihsel gelişmeleri, sebepleri ile birlikte ele alıp değerlendirmek gerekir. Tarihsel olaylar, olayın geçtiği dönemin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı ile yakından ilgilidir. Bu değerler incelenmeden, aralarındaki ilişki araştırılmadan tarihsel olayların gerçekçi olarak değerlendirilmesi söz konusu olamaz. Bugünkü olanaklarla tarihsel olaylara bakıp değerlendirmek tarih bilimi ile bağdaşmaz. Türk İnkılabının hangi tarihi koşullar içinde gerçekleştirildiğini bilmek gerekir ki varoluşumuzun mucizesini kavrayabilelim.
İçeriği Üniversite gençliğine ulus ve vatan sevgisini aşılıyarak Atatürk ilkelerine bağlı: Atatürkçü gençler olarak yetişmelerini sağlamak, demokrasi bilinçlerini geliştirerek, çağdaş demokratik yönetim düzeyine hangi aşamalardan geçerek ulaştığımızı kavratmaktır. Türk gençlerine, günümüzün ve geleceğin sorunlarını Atatürkçü yaklaşımla çözüm önerileri getirecek tutum, davranış ve yeteneği kazandırmaktır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Atatürk ilke ve İnkılapların ulusal ve uluslar arası anlamını kavrayarak, sömürülen mazlum milletlere nasıl yol gösterici olduğu
2 Ulusal birlik ve beraberliğin önemini göstermek,
3 Şartları ağır bırakışma (mütareke) imzalamış, silahları alınmış, limanları, tünelleri ve önemli merkezleri işgal edilmiş olan; moral değerleri altüst edilen Türk milletine, moral değerleri kazandırılarak, nasıl harekete geçirildiğini anlamak.
4 Yıllardır savaşan, savaşlarda yenilen, geri çekilen bir ülkede üretimin tamamen durduğu; olayları sadece tevekkülle seyreden milletimize, dünyanın en donanımlı uluslarına ve ordularına karşı mücadele bilincini kazandıran liderin hangi özellikleri olduğu.
5 Atatürk İnkılabının tarihsel anlamını kavrayarak gençlerimize tarih bilinci aşılıyarak özgüvenlerini geliştirmek,
6 Atatürk ilke ve devrimlerine yürekten bağlı olan; bu ilke ve devrimleri hayat felsefesi haline getiren, insan haklarına saygılı, hukukun üstünlüğüne inanan, analitik düşünceyi benimsemiş, bilimin yol göstericiliğine inanan gençler yetiştirmek,
7 Mustafa Kemal Atatürk’ün milliyetçilik, çağdaşlık anlayışını gençliğimize kavratmak,
8 Milli Mücadelenin başarısız olması için dış güçler ile yerli işbirlikçilerin bölücü ve yıkıcı faaliyetler sergilediklerini anlatarak Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin karşılaşabileceği tehditler konusunda gençlerimizi bilinçlendirmek,

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Amaçları Tarihin Tanımı ve Diğer Bilimlerle İlişkileri, İnkılap Tarihinin Dönemleri Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
2 İnkılap ve Benzeri Kavramlar Batılılaşma, Çağdaşlaşma Türk İnkılabının Evreleri Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
3 Fransız ihtilali ve İhtilalin Sonuçları 1830-1848 Fransız İhtilalleri Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
4 Jeopolitik Nedir? Osmanlı Devletinin Jeopolitik Koumu Osmanlı Devletinin Yapısı Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
5 Osmanlı Devletinin Çöküş Sebepleri Osmanlı Devletinin Yenileşme Hareketleri ( II. Ahmet , III. Ahmet , III. Selim, II. Mahmut Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
6 Tanzimat- Islahat fermanları; Batılılaşma I. Mesrutiyet- Anayasacılık Hareketleri Türk Anayasaları Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
7 II. Meşrıtiyet, 31 Mart Ayaklanması İttihat ve Terakki Partisi II. Meşrutiyetteki Düşünce Akınları Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
8 Ara Sınav
9 Trablusgarp Savaşı I. ve II. Balkan SavaşlarıI. Dünya Savaşı Öncesi Avrupadaki Sosyal ve Ekonomik Yapı I. Dünya Savaşının Sebepleri, Osmanlı Devletinin 1. Dünya Savasına Katılması Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
10 Kafkas Cephesi ,Çanakkale Cephesi Süveyş Kanalı ve Irak Cephesi Serif Hüseyin ve İngilterenin Ortadoğu Politikası Mondoros Mütarekesi Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
11 Ermeni Meselesi Doğuşu ve Gelişim Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
12 1915 Olayları öncesi ve sonrası gelişmeler Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
13 I. Dünya Savasının Sonuçları Anadolu’nun İşgali Wilson Prensipleri Faydalı ve Zararlı Cemiyetler Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
14 Mustafa Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Mustafa Kemel’in Kişiliği Osmanlı Yöneticilerinin İşgale Bakışları Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
15 Amasya Genelgesi, Erzurum Kongresi, Sivas Kongresi Anlatım, Sunum, Tartışma, Araştırma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk Temel Kaynak
2 Şevket Süreyya Aydemir, Tek Adam I. II. Ciltler Yardımcı Kaynak
3 Lord Kinros, Atatürk Yardımcı Kaynak
4 Murat Köylü, Türk İnkılabı, Osmanlıdan Cumhuriyete (1878-1922) Temel Kaynak
5 Dönem ile ilgili her türlü yazılı ve elektronik belge Yardımcı Kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Atatürk ilke ve İnkılapların ulusal ve uluslar arası anlamını kavrayarak, sömürülen mazlum milletlere nasıl yol gösterici olduğu 18 1͵2
2 Ulusal birlik ve beraberliğin önemini göstermek, 18 1͵2
3 Şartları ağır bırakışma (mütareke) imzalamış, silahları alınmış, limanları, tünelleri ve önemli merkezleri işgal edilmiş olan; moral değerleri altüst edilen Türk milletine, moral değerleri kazandırılarak, nasıl harekete geçirildiğini anlamak. 18 1͵2
4 Yıllardır savaşan, savaşlarda yenilen, geri çekilen bir ülkede üretimin tamamen durduğu; olayları sadece tevekkülle seyreden milletimize, dünyanın en donanımlı uluslarına ve ordularına karşı mücadele bilincini kazandıran liderin hangi özellikleri olduğu. 18 1͵2
5 Atatürk İnkılabının tarihsel anlamını kavrayarak gençlerimize tarih bilinci aşılıyarak özgüvenlerini geliştirmek, 18 1͵2
6 Atatürk ilke ve devrimlerine yürekten bağlı olan; bu ilke ve devrimleri hayat felsefesi haline getiren, insan haklarına saygılı, hukukun üstünlüğüne inanan, analitik düşünceyi benimsemiş, bilimin yol göstericiliğine inanan gençler yetiştirmek, 18 1͵2
7 Mustafa Kemal Atatürk’ün milliyetçilik, çağdaşlık anlayışını gençliğimize kavratmak, 18 1͵2
8 Milli Mücadelenin başarısız olması için dış güçler ile yerli işbirlikçilerin bölücü ve yıkıcı faaliyetler sergilediklerini anlatarak Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin karşılaşabileceği tehditler konusunda gençlerimizi bilinçlendirmek, 18 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 2 28
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 10 1 10
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 7 2 14
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 1 1 1
10 Ödev 1 1 1
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
16 Son Sınav 1 1 1
  60