Mühendislik Fakültesi
Bilgisayar Ve Yazılım Mühendisliği

Ders Bilgileri

DİFERANSİYEL DENKLEMLER
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MAT203 Güz 4 0 4 5

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) MAT 104 Matematik II
Dili İngilizce
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ALLAHVERDİ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı öğrencilere diferansiyel denklem türlerini tanıtmak, diferansiyel denklemleri çözebilmeleri için gereken yöntemleri öğretmek ve diferansiyel denklemlerin mühendislik uygulamalarını göstermektir.
İçeriği • Diferansiyel denklem türleri ve tanımlar, • Birinci dereceden diferansiyel denklemlerin çözümü, • Daha yüksek dereceden diferansiyel denklemlerin çözümü, • Birinci dereceden diferansiyel denklemler ile modelleme, • Daha yüksek dereceden diferansiyel denklemler ile modelleme, • Diferansiyel denklemlerin seri çözümleri, • Diferansiyel denklemlerin Laplace dönüşümleri, • Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Matematik, fen ve mühendislik bilgi ve deneyimlerini gerçek problemlere uygulayabilme becerisi.
2 Deney tasarlama, deneyi uygulayabilme ve çıktıları analiz edebilme becerisi.
3 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme ve çözümler önerebilme becerisi.
4 İletişim kurabilme, kendisini özgürce ifade edebilme ve yeni fikirler geliştirebilme becerisi.
5 Zaman yönetimi yapabilme ve meslek gelişimini planlayabilme becerisi.
6 Mesleğini, kendi ve toplum menfaatleri için severek ve inanarak yapabilme becerisi.
7 Mesleki ve etik sorumluluk edinip, mesleğini doğru amaçlar için kullanarak insanlık yararına çalışma yapabilme becerisi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanımlar, terminoloji ve başlangıç değer problemleri Anlatım
2 Birinci mertebeden diferansiyel denklemler: ayrılabilir, doğrusal eşitlikler Anlatım
3 Birinci mertebeden diferansiyel denklemler: tam eşitlikler Anlatım
4 Birinci mertebeden diferansiyel denklemler ile modelleme: doğrusal eşitlikler Anlatım
5 Birinci mertebeden diferansiyel denklemler ile modelleme: doğrusal olmayan eşitlikler Anlatım
6 Daha yüksek dereceden diferansiyel denklemler: mertebe indirme, homojen doğrusal eşitlikler, süperpozisyon ve yok etme yaklaşımları. Anlatım
7 Daha yüksek dereceden diferansiyel denklemler ile modelleme: yay-kütle sistemleri, seri analog devre vb. Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme
9 Doğrusal eşitliklerin seri çözümleri Anlatım
10 Diferansiyel eşitliklerin matris gösterimi Anlatım
11 Laplace dönüşümü Anlatım
12 Homojen doğrusal sistemler Anlatım
13 Homojen olmayan doğrusal sistemler Anlatım
14 Adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri: Euler metodu Anlatım
15 Adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri: Runge-Kutta metodu Anlatım
16 Son Sınav Ölçme

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Dennis G. Zill, A First Course in Differential Equations with Modeling Applications, 10th Edition, ISBN-13: 978-1-111-82705-2 ISBN-10: 1-111-82705-2, 2012.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Matematik, fen ve mühendislik bilgi ve deneyimlerini gerçek problemlere uygulayabilme becerisi. 1 1͵2
2 Deney tasarlama, deneyi uygulayabilme ve çıktıları analiz edebilme becerisi. 1 1͵2
3 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme ve çözümler önerebilme becerisi. 1 1͵2
4 İletişim kurabilme, kendisini özgürce ifade edebilme ve yeni fikirler geliştirebilme becerisi. 1 1͵2
5 Zaman yönetimi yapabilme ve meslek gelişimini planlayabilme becerisi. 1 1͵2
6 Mesleğini, kendi ve toplum menfaatleri için severek ve inanarak yapabilme becerisi. 1 1͵2
7 Mesleki ve etik sorumluluk edinip, mesleğini doğru amaçlar için kullanarak insanlık yararına çalışma yapabilme becerisi. 1 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 4 56
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 0 0 0
8 Ara Sınav 1 3 3
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 4 8 32
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 0 0 0
16 Son Sınav 1 3 3
  150