Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Endüstri Mühendisliği Yüksek Lisans Programı ( Tezli )
Ders Bilgileri
İNSAN FAKTÖRLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
INE514 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | |
---|---|
Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Yüksek Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Sistem mühendisliğinde insan faktörü dersi çalışma yeri, çalışan ile içinde yeraldığı iş sistemi arasındaki etkileşimi düzenlemeyi hedefleyen çok yönlü bir bakış kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu çok yönlü yaklaşım çalışanın performansı, insan sistem etkileşimi. insanın kapasitesi ve yeteneklerini dikkate alır. Böylece daha randımanlı, güvenli ve konforlu bir çalışma ortamına ulaşılabilir. |
İçeriği | İnsan-makina sistemlerine giriş, Kassal çalışma sistemi, Vücut mekaniği, Antropometrik prensipler, Çalışma yeri tasarımı, İş yükü ve iş kapasitesi, Fiziksel çevre: İklim ve aydınlatma, Gürültü ve titreşim, Mental çalışma sistemi, İnsan-makina arayüzü, Performansı etkileyen etmenler, Bilişsel ergonomi, Yönetim-organizasyon sistemlerinde insan faktörü. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Öğrenci insan faktörleri prensiplerini bir iş sistemine uygulayabilir. |
2 | Öğrenci temel insan karakteristiklerini tanıyabilir ve iş sistemini nasıl etkilediklerini anlayabilir. |
3 | Öğrenci iş sistemlerini insan gereklerine uygun biçimde tasarlayabilir. |
4 | Öğrenci tasarım yoluyla iş kazalarını önleyebilir. |
5 | Öğrenci insan faktörleri alanındaki yayın ve araştırmalara ulaşabilir ve karşılaşılan problemlerde onlardan yararlanabilir. |
6 | Öğrenci enformasyon işleme açısından insan makine arayüzünü tasarlayabilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | İnsan-makina sistemlerine giriş | Anlatım |
2 | Kassal çalışma sistemi, Vücut mekaniği | Anlatım |
3 | Antropometrik prensipler | Anlatım |
4 | Çalışma yeri tasarımı | Anlatım |
5 | İş yükü ve iş kapasitesi | Anlatım |
6 | Fiziksel çevre: İklim ve aydınlatma | Anlatım |
7 | Fiziksel çevre: Gürültü ve titreşim | Anlatım |
8 | Vize | Ölçme |
9 | Mental çalışma sistemi | Anlatım |
10 | İnsan-makina arayüzü | Anlatım |
11 | Performansı etkileyen etmenler | Anlatım |
12 | Bilişsel ergonomi | Anlatım |
13 | Yönetim-organizasyon sistemlerinde insan faktörü | Anlatım |
14 | Yönetim-organizasyon sistemlerinde insan faktörü | Anlatım |
15 | Yönetim-organizasyon sistemlerinde insan faktörü | Anlatım |
16 | Son Sınav | Ölçme |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | An Introduction to Human Factors Engineering, Christopher D. Wickens, John Lee, Yili Liu & Sallie E. Gordon-Becker /2nd ed/ Hardcover/ 2003 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %40 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci insan faktörleri prensiplerini bir iş sistemine uygulayabilir. | 1͵2 | 1͵2 |
2 | Öğrenci temel insan karakteristiklerini tanıyabilir ve iş sistemini nasıl etkilediklerini anlayabilir. | 2 | 1͵2 |
3 | Öğrenci iş sistemlerini insan gereklerine uygun biçimde tasarlayabilir. | 2͵3 | 1͵2 |
4 | Öğrenci tasarım yoluyla iş kazalarını önleyebilir. | 5 | 1͵2 |
5 | Öğrenci insan faktörleri alanındaki yayın ve araştırmalara ulaşabilir ve karşılaşılan problemlerde onlardan yararlanabilir. | 5 | 1͵2 |
6 | Öğrenci enformasyon işleme açısından insan makine arayüzünü tasarlayabilir. | 1 | 1͵2 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 14 | 1 | 14 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 14 | 2 | 28 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 1 | 6 | 6 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
8 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
9 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
10 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 0 | 0 | 0 |
16 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
150 |