Ön Koşulu Olan Ders( ler ) |
yok |
Dili |
Türkçe |
Türü |
Seçmeli |
Seviyesi |
Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) |
Prof. Dr. Fügen Özcanarslan |
Öğretim Sistemi |
Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar |
yok |
Staj Durumu |
Yok |
Amacı |
Tıbbın miraslarından biri olan hemşirelik biliminin tarihsel gelişimini, felsefesini, ahlaki değer ve etik ilkelerini benimsemek, geçmişte ve günümüzdeki rol kavramındaki değişimlerle çağdaş hemşirelik anlayışını hemşirelik yasası, yönetmelik ve yönerge çerçevesinde hemşireliğin görev, yetki ve sorumluluklarını, tedaviye yönelik çağdaş girişimleri, hasta haklarını, hemşirelikle ilgili ulusal ve uluslararası kurumları ve bunların topluma hemşireliğe sağladığı katkıların algılanmasını amaçlamaktır. |
İçeriği |
Hemşirelikte etik, deontoloji, ahlak ve hukuk kavramları, Meslek saygısı ve görgü kuralları, Tıp etiği ilkeleri, Hemşireliğin tanımı, amaçları ve felsefesi, Hemşirelikte profesyonellik, Dünya’da ve Türkiye’de hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelik eğitiminin gelişimi ve bugünkü durumu, Hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları, tıbbi ekip üyeleri ve bu ekipte hemşirenin rolü,Hemşirelik ile ilgili ulusal ve uluslararası örgütler, tedaviye yönelik çağdaş girişimler ve etik, Etik ikilemler, hasta hakları, hemşirelikte hasta haklarının önemi, Hemşirelik ile ilgili yasa ve yönetmelikler, Hemşirelikte kayıtların önemi,Ötanazi ve malpraktis kavramlarını etik açıdan değerlendirebilme. |
# |
Konular |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dersin tanımı ve amaçlarının açıklanması. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
2 |
Tıbbın tarihsel mirası (hekimlik, hemşirelik ve diğer paramedikal gruplar). Dünyada hasta bakımı ve hemşireliğin tarihsel gelişimi. Hemşirelikte dinsel etkiler. Ünlü Türk hekimlerinden bazıları. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
3 |
Orta Çağ dönemi hasta bakımı. Orta Çağ sonrası tıp ve hasta bakımı. Rönesans dönemi. Hemşirelikte karanlık günler. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
4 |
Dünya’da ve Türkiye’de çağdaş dönemin hemşireliği ve 19. yüzyılda Hemşirelik Çalışmaları. İlk hemşire okulları |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
5 |
Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik. Kırım Savaşı. Florence Nightingale’in hayatı ve kişiliği. Florence Nightingale’in İngiltere’ye dönüşü ve modern hemşirelik mesleğinin kuruluşu. Nightingale ve hemşirelik öğretimi. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
6 |
Büyük bilimciler ve hemşirelik mesleği ile ilgili çalışmaları.Beş kıtada hemşirelik ve gelişimi |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
7 |
Türkiye’de hemşirelik, hemşirelik eğitimi ve gelişimi. Hemşirelik ve hemşirelikle ilgili ulusal ve uluslararası kurumlar. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
8 |
tik Nedir? Ahlak Nedir? Hukuk Nedir? Değer Nedir? Bu Kavramların birbirleriyle ve hemşirelik bilimiyle ilişkisi. Hemşirelikte Etik/Deontoloji Hemşirelik Felsefesi. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
9 |
Tıp Etiğine Giriş ve Tıp Etiği İlkeleri. Hemşirelikte Etik İlkeler. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
10 |
Bilgilendirilmiş (Aydınlatılmış) onam kavramının etik ve hukuki açıdan önemi. Örnekler üzerinden değerlendirme. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
11 |
Dünya’da ve Türkiye’de Hemşirelik İçin Yazılan ve Uygulanan Yemin Metinleri ve Taahhütnamelerin Etiksel Bakış Açısıyla İncelenmesi. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
12 |
Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi Boyunca Uygulanan Hemşirelik Kanunu, Yönetmelik ve Yönergelerin Etiksel Değerlendirilmesi (Örnek Makale Üzerinde Sunuş) |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
13 |
Hasta Hakları ve Yasal Yükümlülüğün Bozulduğu Durumlar. Hasta Haklarına Etiksel Bakış. Örnekler üzerinden Etik İkilem Çözümleri |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
14 |
Malpraktis ve Ötanazi kavramlarının etiksel ve hukuki açıdan değerlendirilmesi. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
15 |
Sınava Hazırlık |
Anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi |
16 |
Son Sınav |
|