Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Ve Sağlık Hizmetleri
Ders Bilgileri
FARMAKOLOJİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
HEM203 | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | |
---|---|
Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. İsmail Ün |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Temel ilaç bilgisinin yanında klinikte kullanılan ilaçların isimlerini, kullanılışlarını, yan etkilerini ve kontrindikasyonlarını öğretmek ve ayrıca gebelikte kullanılmaması gereken ilaç kategorilerini kavramalarını sağlamaktır. |
İçeriği | Farmakolojik terimler, ilaç uygulama yolları, farmasötik şekiller, ilaç absorpsiyonu, dağılımı, metabolizması ve eliminasyonuna katkı sağlayan faktörler, kemoterapötikler, kardiyovasküler sistem ilaçları, hormonlar ve hormonomimetik ilaçlar, santrasl sinir sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar ve sindirim sistem ilaçları |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Farmakolojinin tanımını, onunla ilgili bilim dalarını bilir ve sayar, ilacın ne olduğunu, temel özelliklerini söyleyebilir. |
2 | İlaçların uygulama yerlerini ve farmasötik şekillerini ve bunların özelliklerini bilir |
3 | Kemoterapötik ajanları ve infeksiyon hastalıklarında kullanılan diğer ilaçların adlarını ve özelliklerini bilir |
4 | Penisilinller, sefalosporinler, tetrasiklinler, aminoglikozidlerin isimlerini, kullanıldıkları yerleri, yan etkilerini ve diğer özelliklerini bilir |
5 | Amfenikolleri, fluorokinolonları, antiamibik ilaçları, antiviral ilaçları ve antineoplastik ilaçları sayar ve özelliklerini öğrenir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Farmakolojik kavramlar,farmasötik dozaj şekilleri | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
2 | İlaçların biyolojik membranlardan geçişi, ilaç uygulama yolları,ilaçların etki mekanizmaları. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
3 | İlaçların toksik etkileri, akut ilaç zehirlenmesi tedavi genel ilkeleri. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
4 | Gebelikte ilaç kullanımı, kemoterapötiklere giriş, penisilinler, sefalosporinler, makrolidler. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
5 | Tetrasiklinler, amfenikoller, sulfonamidler, antifungal ilaçlar, antiseptik ve dezenfektanlar, antimalaryaller. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
6 | Aminoglikozidler, florokinolonlar, antihelmintik ilaçlar. antiviral ilaçlar, antiamibik ilaçlar, antineoplastik ilaçlar | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
7 | Genel tekrar | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
8 | Ara sınav | |
9 | Antihipertansifler, antianjinallar, antiaritmikler, diüretikler, periferik vazodilatörler. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
10 | Kalp glikozidleri, hipolipidemik ilaçlar, antitrombotik ilaçlar, hemostatik ilaçlar. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
11 | Antitussif ekspektoran ve mukolitik ilaçlar, bronkodilatör ve antiastmatik ilaçlar. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
12 | Santral sinir sistemine giriş, genel ve lokal anastezikler, nöromusküler bloke ediciler, sedatif ve hipnotik santral etkili kas gevşeticiler, antiparkinson ilaçlar, NSAI ilaçlar. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
13 | Antidepresan ilaçlar, antipsikotik ilaçlar, antiepileptik ilaçlar, kilo kaybettiren ilaçlar, narkotik analjezikler. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
14 | Endokrin sisteme giriş, insülin ve oral antidiyabetikler, kortikosteroidler, tiroid ve antitiroid ilaçlar. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
15 | Estrojenler, oral kontraseptifler ve oksitosik ilaçlar. | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek vaka çözümlemesi |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Kayaalp, SO, 2012, Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Tedavinin Farmakolojik Temelleri. Feryal matbaacılık ANKARA | ||
2 | -Katzung BG, 2010, Farmakoloji. Güneş tıp kitabevleri ANKARA | ||
3 | Prof Dr. İsmet Dökmeci 2015. Sağlık Yüksek okulları için Farmakoloji. İstanbul Kitabevi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %40 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojinin tanımını, onunla ilgili bilim dalarını bilir ve sayar, ilacın ne olduğunu, temel özelliklerini söyleyebilir. | 2͵3 | 1͵2 |
2 | İlaçların uygulama yerlerini ve farmasötik şekillerini ve bunların özelliklerini bilir | 3 | 1͵2 |
3 | Kemoterapötik ajanları ve infeksiyon hastalıklarında kullanılan diğer ilaçların adlarını ve özelliklerini bilir | 5͵6 | 1͵2 |
4 | Penisilinller, sefalosporinler, tetrasiklinler, aminoglikozidlerin isimlerini, kullanıldıkları yerleri, yan etkilerini ve diğer özelliklerini bilir | 8 | 1͵2 |
5 | Amfenikolleri, fluorokinolonları, antiamibik ilaçları, antiviral ilaçları ve antineoplastik ilaçları sayar ve özelliklerini öğrenir. | 2 | 1͵2 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 0 | 0 | 0 |
8 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
9 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
10 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
16 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
90 |