Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
Mimarlık

Ders Bilgileri

TEMEL TASARIM II
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ARC102 Bahar 4 6 7 7

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) ARC 101
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr. Gör. Meltem Akyürek, Öğr. Gör. Yeliz Ç. Buluklu, Öğr.Gör. Ayşe manav
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Giriş, tasarım esaslarına bir problem tanımlama, bir sorunun çözümünü, 2 ve 3 boyutlu uzay kompozisyon tasarımları ve kendi modelleri ile bulmak için amaçlanmıştır.
İçeriği Temel tasarım ilkeleri ve mimari tasarım arasındaki uyum için beceri geliştirmeye yönelik mimari tasarım için öğrenci hazırlamak için bir ara derstir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Mimari tasarımın farklı yönlerini temel ilkeler doğrultusunda algılamak tasarıma adapte etmek, İki boyutlu yüzeyleri analiz etmek
2 Değişik malzeme ve teknikler kullanılarak üç boyutlu yüzeyler ve özgün tasarımlar oluşturmak.
3 Her türlü mimari tasarımı analiz etme ve ifadelendirme
4 Objektif karşılaştırmak ve sentez yapabilmek
5 Özgün bir perspektife sahip olma
6 tasarım ilkeleri ve bileşenleri ile kompozisyonlar oluşturmak

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 KÜTLESEL-HACİMSEL TASARIM: Uzay Geometrinin Asal Formları: Küp-Prizmalar-Piramitler-Silindir-Koni-Küre. Asal Formların İşlenmesi “Boşaltma ve Eksiltme Teorik Anlatım
2 Asal Formların İşlenmesi “Eklemeler” Teorik Anlatım ve Uygulama
3 Asal Formların İşlenmesi “Ekleme ve Boşaltmalı”. Teorik Anlatım ve Uygulama
4 Asal Formun “Parçalanması”. Teorik Anlatım ve Uygulama
5 Asal Formların “Bütünleşmesi”. Teorik Anlatım ve Uygulama
6 Transformasyon: İşlev-Biçim-Malzeme. Teorik Anlatım ve Uygulama
7 MEKÂNSAL TASARIM: Oluşturucu Elemanlar: Noktasal-Çizgisel-Yüzeysel-Hacimsel Yüzeylerin “Biçimlemesi”: I-L-T-U Yüzeyler. Yatay-Dikey Elemanlar. Teorik Anlatım ve Uygulama
8 Ara Sınav
9 İç Mekân Oluşturmada “Düzenleme İlkeleri: Eksen-Simetri-Hiyerarşi-Ritim-Tekrar-Transformasyon, İç Mekân “Nitelikler”: Biçim-Oranlama-Ölçek-Doku-Işık Teorik Anlatım ve Uygulama
10 İç Mekân “Tipoloji”: Mekan-Tanımlayıcı Elemanlar. İç Mekân “Açıklıklar”: Düzlemler Üzerinde-Arasında-Köşelerdeki Açıklıklar. Boşluk ve Doluluklar. Teorik Anlatım ve Uygulama
11 İç Mekân “İlişkiler”: İç İçe Mekanlar- Kenetlenen Mekanlar-Yan Yana Mekanlar. İç Mekân “Organizasyon”: Merkezi-Çizgisel-Işınsal-Kümeli-Gridal Teorik Anlatım ve Uygulama
12 İç Mekânda Hareket “Dolaşım Kavramları”: Giriş-Karşılama-İlerleme-Varış. Mekânsal Tanımlar-Mekânsal Akış: Doğrudan İletişim-Dolaylı İletişim Teorik Anlatım ve Uygulama
13 İç Mekân “Tasarım Öğeleri”: Strüktürel ve Mekân Hacmine Ait Mimari Öğeler. Tavanlar-Duvarlar-Döşemeler-Pencere ve Kapılar-Merdivenler. Teorik Anlatım ve Uygulama
14 İç Mekân “Tasarım Öğeleri”: Strüktürel ve Mekân Hacmine Ait Mimari Öğeler. Tavanlar-Duvarlar-Döşemeler-Pencere ve Kapılar-Merdivenler. Teorik Anlatım ve Uygulama
15 İç Mekân “Tasarım Öğeleri”: Strüktürel ve Mekân Hacmine Ait Mimari Öğeler. Tavanlar-Duvarlar-Döşemeler-Pencere ve Kapılar-Merdivenler. Teorik Anlatım ve Uygulama
16 Final sınavı

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 1.Demir Divanlıoğlu, "Temel Tasar" Birsen Yayın Evi, İst. 1997
2 Latife Gürer, "Temel Tasarım", Birsen Yayın Evi, ISBN 975-511-386-X
3 İ. Hulüsi Güngör, "Temel Tasar", Esen Ofset, ISBN : 975 000504 01
4 Seylan A., "Temel Tasarım " M Kitap Yayınları ISBN 9750015800 2005
5 .Francis D.K. CHING, "Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen" YEM, ISBN 975-8599-20-8 Yayınları.
6 Germain Bazin, Sanat Tarihi, Sosyal Yayınları.
7 Heinrich Wolflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Remzi Yayınları.
8 Sanatı Tanıyalım Dizisi (Roman Gotik, Rönesans, Barok), İnkilap Kitabevi
9 Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, Görsel Yayınları.
10 Engin AKYÜREK, Ortaçağ'dan Yeniçağ'a Felsefe Sanat, İştar Yayınevi
11 Afşar TİMUÇİN, Düşünce Tarihi.
12 Internet bazlı kaynaklar

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %25 Ara Sınav Ara Sınav
2 %25 Ödev Ödev
3 %50 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Mimari tasarımın farklı yönlerini temel ilkeler doğrultusunda algılamak tasarıma adapte etmek, İki boyutlu yüzeyleri analiz etmek 2͵4͵5 1͵2͵3
2 Değişik malzeme ve teknikler kullanılarak üç boyutlu yüzeyler ve özgün tasarımlar oluşturmak. 2͵4͵5 1͵2͵3
3 Her türlü mimari tasarımı analiz etme ve ifadelendirme 2͵4͵5 1͵2͵3
4 Objektif karşılaştırmak ve sentez yapabilmek 2͵4͵5 1͵2͵3
5 Özgün bir perspektife sahip olma 2͵4͵5 1͵2͵3
6 tasarım ilkeleri ve bileşenleri ile kompozisyonlar oluşturmak 2͵4͵5 1͵2͵3
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 10 140
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 8 8
8 Ara Sınav 1 10 10
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 0 0 0
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 1 10 10
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 0 0 0
16 Son Sınav 0 0 0
  210