Meslek Yüksekokulu
Diyaliz
Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ I | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
TD101 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
---|---|
Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Okt. Nevzat EROL |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Öğrencilere, Türk dilinin yapı özellikleriyle işleyiş düzenini ve zenginliğini kavratarak onlarda ulusal birliğimizin temel unsuru olan ana dil bilincinin ve sevgisinin uyanmasını sağlamaktır. |
İçeriği | Dil ve Diller: Dil Millet İlişkisi, Dil Kültür İlişkisi Yeryüzündeki Diller ve Türk Dilinin Dünya Dilleri arasındaki Yeri; Kaynakları bakımından Dil AileleriTürk Yazı Dilinin tarihi gelişimi; Eski Türkçe, Orta Türkçe, Divanü Lügat-it Türk, Atabetü'l- Hakayık, Harezm Türkçesi, Eski Türkiye Türkçesi (Eski Anadolu Türkçesi) ; Yeni Türkçe Dönemi, Modern Türkçe Dönemi, Batı, Güney Batı Türkçesi) , Türkiye Türkçesi, Doğu ( Kuzey ) Doğu Türkçesi) , KaratayTürkçesi, Ses Bilgisi (FONETİK) , Ses ve sesin oluşumu, büyük ve küçük ünlü uyumu, Türkçedeki başlıca ses olayları; Türkçe'nin ses özellikleri, Türkçe'nin hece yapısı, cümle vurgusu. Şekil Bilgisi (MORFOLOJİ- BİÇİM BİLGİSİ) , şekil bakımından kelimeler, kökler, gövdeler, ekler (yapım ekleri, çekim ekleri) , anlatım ve vazifeleri bakımından kelimeler; isimler, sıfatlar, zamirler, fiiller, fiil çekimi, şekil ve zaman ekleri, fiilimsiler, edatlar, fiilden türeyenler ve isimden türeyenler, anlam bilimi; kelimede anlam, kelimenin anlam çerçevesi, cümle bilgisi; cümle çeşitleri, cümle tahlilleri. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Türkçenin tarihsel gelişimini etkileyen faktörleri açıkla |
2 | Türkçenin tarihsel dönemlerine ait eserlerden örnekler verir. |
3 | Türkçenin ses özelliklerini açıklar ve örneklendirir. |
4 | Türkçenin yapı özelliklerini açıklar ve örneklendirir. |
5 | Türkçenin cümle özelliklerini açıklar ve örneklendirir. |
6 | Değişik metin türlerini okur, değerlendirir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Dil, Dilin Tanımı, Dilin Nitelikleri, Dilin Doğuşu, Dil- Kültür İlişkisi | Anlatım, tartışma, sunum |
2 | Yeryüzünde Diller, Dil Sınıflamaları, Yapı Bakımından Diller, Kaynak Bakımından Diller | Anlatım, tartışma, sunum |
3 | Dilekçe Yazımı ve Uygulama | Anlatım, tartışma, sunum |
4 | Dilin Türleri, Anadili, Ortak Dil, Yazı Dili, Konuşma Dili, Lehçe, Ağız, Özel Diller ve Argo | Anlatım, tartışma, sunum |
5 | Türk Dili, Türk Dilinin Tarihi Dönemleri, Türkiye Türkçesi, Cumhuriyet Öncesi Çalışmalar | Anlatım, tartışma, sunum |
6 | Cumhuriyet Dönemi Çalışmaları ve Yazı Devrimi, Atatürk ve Türk Dili, Türkiye Türkçesinin Özellikleri | Anlatım, tartışma, sunum |
7 | Türk Dilinin Genel Özellikleri, Türkçenin Ses Özellikleri | Anlatım, tartışma, sunum |
8 | Ara sınav | |
9 | Türkçenin Yapı Özellikleri | Anlatım, tartışma, sunum |
10 | Türk Dilinin Zenginliği | Anlatım, tartışma, sunum |
11 | Cümle Bilgisi | Anlatım, tartışma, sunum |
12 | Cümle ve Cümlenin Ögeleri | Anlatım, tartışma, sunum |
13 | Anlamlarına Göre Cümle Çeşitleri | Anlatım, tartışma, sunum |
14 | Yapılarına Göre Cümle Çeşitleri | Anlatım, tartışma, sunum |
15 | Konuların Genel Olarak Değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, sunum |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | GÖKDAYI Hürriyet (2014), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Martı Kitapçılık, Ankara. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %40 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Türkçenin tarihsel gelişimini etkileyen faktörleri açıkla | 14 | 1͵2 |
2 | Türkçenin tarihsel dönemlerine ait eserlerden örnekler verir. | 14 | 1͵2 |
3 | Türkçenin ses özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | 14 | 1͵2 |
4 | Türkçenin yapı özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | 14 | 1͵2 |
5 | Türkçenin cümle özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | 14 | 1͵2 |
6 | Değişik metin türlerini okur, değerlendirir. | 14 | 1͵2 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 0 | 0 | 0 |
8 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
9 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
10 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
16 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
60 |