Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Ve Sağlık Hizmetleri

Ders Bilgileri

KONSÜLTASYON VE LİYAZON HEMŞİRELİĞİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HEM410 Bahar 3 0 3 3

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) YOK
Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr. Behire Sançar
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar YOK
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders, öğrencilerin; birey ve bireyi etkileyen iç ve dış faktörler, davranışların olağan örüntüleri ve normalden sapma durumları, ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruhsal bozuklukları iyileştirme ve rehabilitasyon süresince ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin rolleri ve temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak ve mesleki uygulamalarda bu kavramlar doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireye yaklaşımda bulunmasını sağlamayı amaçlamaktadır.
İçeriği Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine giriş, biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları, ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler, kültür ve psikiyatri, davranışın psikodinamik temelleri, benliğin savunma düzenekleri, psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler, ruhsal hastalıkların sınıflandırılması, kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar, ruhsal hastalıklar ve hemşirelik yaklaşımı, stres ve stres yönetimi, psikiyatri alanında uygulanan tedavi yöntemleri ve hemşirenin sorumlulukları, ortam tedavisi, diğer tedaviler, fiziksel hastalığı olan bireylerde görülen psikososyal sorunlar ve konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği, dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri, psikiyatride rehabilitasyon, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde terapötik iletişim ilke ve teknikleri, psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale, psikiyatride acil durumlar.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, ekip içindeki işlevleri (rolleri) standartları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlayabilir.
2 Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini kullanabilir.
3 Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde sistematik yaklaşımı uygulayabilir.
4 Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi ve bu alanda hemşirenin sorumluluklarını sıralayabilir.
5 Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilir.
6 Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilir ve bu girişimlere (EKT, grup ve bireysel terapiler, vb.) yönelik hemşirelik becerilerini kullanabilir.
7 Ruhsal bozukluğu olan bireyleri sınıflandırabilir.
8 Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilir ve uygulayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Psikiyatrinin ve psikiyatri hemşireliğinin tarihçesi Anlatım, tartışma
2 Ruh sağlığı hemşiresinin rolü ve psikiyatri hemşireliğinde sistematik (planlı) hemşirelik yaklaşımı biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler Anlatım, tartışma
3 Kültür ve psikiyatri davranışın psikodinamik temelleri (bilinç, bilinçdışı, altbenlik, benlik, üstbenlik, güdüleme, engellenme ve çatışma, ruhsal örselenme, bunaltı) benliğin savunma düzenekleri Anlatım, tartışma
4 Psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler ruhsal hastalıkların sınıflandırılması kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar Anlatım, tartışma
5 Şizofreni ve diğer psikotik bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı anksiyete, somatoform ve dissosyatif bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı Anlatım, tartışma
6 Duygulanım bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı çocuk ve ergenlerde görülen ruhsal bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı Anlatım, tartışma
7 Yaşlılarda görülen psikopatolojik belirtiler, psikiyatrik hastalıklar ve hemşirelik yaklaşımı organik mental bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı psikoaktif madde kullanım bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı Anlatım, tartışma
8 I. Ara sınav Yazılı sınav
9 Kişilik bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı stres ve stres yönetimi Anlatım, tartışma
10 Biyolojik ve farmakolojik tedaviler, ekt bireysel ve grup tedavileri bilişsel ve davranışsal tedaviler ruh sağlığı ve psikiyatri alanında uygulanan tedavi yöntemleri ve hemşirenin sorumlulukları ortam tedavisi diğer tedaviler (assertive davranış geliştirme eğitimi, müzik, uğraşı, eğlence vb.) Anlatım, tartışma
11 Fiziksel hastalığı olan bireylerde görülen psikososyal sorunlar ve konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri Anlatım, tartışma
12 Psikiyatride rehabilitasyon ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde terapötik iletişim ilke ve teknikleri Anlatım, tartışma
13 Psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale Anlatım, tartışma
14 Psikiyatride acil durumlar, acil hemşireliğinde kullanılan psikiyatrik ilaçlar Anlatım, tartışma
15 Acil psikiyatri hemşireliği Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Öztürk, O. Uluşahin, A. 2008. Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. 11. basım. Tuna Matbaacılık, Ankara.
2 Stuart, GW., Laraia, MT. 2001. Psychiatric Nursing. Mosby a Harcourt Health Sciences Company, Toronto.
3 Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları:13, İstanbul.
4 Friedman, MM. 1986. Family Nursing Theory and Assesment, second edition, USA, Appleton-Century Crofts.
5 Worley, NK. 1997. Mental Health Nursing İn Community, Mosby Year Book, St Louis Missouri.
6 Stuart, GW., Sundeen, SJ. 1987. Principles and Practice of Psychiatric Nursing. The C.V.Mosby Company, St. Louis.
7 Terakye, G. 1998. Hasta Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara.
8 Köroğlu, E. 2005. DSM-IV-TR Tanı Ölçütleri, Hekimler Yayın Birliği,Ankara.
9 Özbay, H.1994. Ruh Sağlığı ve Psikiyatri, Songür Yayıncılık, Ankara.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %40 Ara Sınav Ara Sınav
2 %60 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, ekip içindeki işlevleri (rolleri) standartları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlayabilir. 2͵3 1͵2
2 Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini kullanabilir. 1͵3 1͵2
3 Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde sistematik yaklaşımı uygulayabilir. 2͵4͵5 1
4 Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi ve bu alanda hemşirenin sorumluluklarını sıralayabilir. 1͵10 1͵2
5 Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilir. 3͵4͵5 1͵2
6 Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilir ve bu girişimlere (EKT, grup ve bireysel terapiler, vb.) yönelik hemşirelik becerilerini kullanabilir. 1͵3͵7 1͵2
7 Ruhsal bozukluğu olan bireyleri sınıflandırabilir. 1͵7͵9 1͵2
8 Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilir ve uygulayabilir. 4͵7͵8͵9͵10 1͵2
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 3 42
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 4 4
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
8 Ara Sınav 1 2 2
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 1 5 5
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 1 1 1
15 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
16 Son Sınav 1 2 2
  90