Güzel Sanatlar, Tasarım Ve Mimarlık Fakültesi
Mimarlık
Ders Bilgileri
FİZİKSEL ÇEVRE DENETİMİ I | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
ARC241 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | YOK |
---|---|
Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Ü. H. Fikret OKUTUCU |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Fiziksel çevre denetimi ile ilgili temel ilkelerin aktarılmasıyla insan sağlığına uygun sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasının sağlanması |
İçeriği | Doğanın verdiklerini (güneş, rüzgar, deprem, vs.), tasarlanan bina aracılığı ile binayı kullanacak olan kişilere yararlı hale getirme ilkelerinin öğrencilere aktarılması. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Fiziksel çevre koşullarının doğa kanunları ile yakın ilişki içerisinde olduğunun kavranması. |
2 | Doğa kanunları ile uyumlu imar kanunlarının yapılmasının çevre koruma ile ilişkili olduğunun anlaşılması. |
3 | En önemli fiziksel çevre verilerinden biri olan güneşin denetlenebilmesi ile elde edilecek yararın binanın enerji tüketimini pozitif yönde etkileyebileceğinin anlaşılması. |
4 | Yapısal hasarlara en sık neden olan zeminden yükselen nem ile uyumlu yapım sistemlerinin anlaşılması. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Eleştirel düşünme, konuşma ve yazma | Teorik Anlatım |
2 | Pencere denizliği anlatımı, önemi, detayların incelenmesi | Teorik Anlatım |
3 | Pencere denizliği ile ilgili örnek detay çizimi yapılması | Teorik Anlatım ve Uygulama |
4 | Deprem güvenli duvarların (Alçıkartonplaklar / Tuğla duvarlar) teorik anlatımı | Teorik Anlatım |
5 | Deprem güvenli Alçıkartonplak bölme duvar uygulama çizimi | Teorik Anlatım ve Uygulama |
6 | Deprem güvenli tuğla dış / bölme duvar uygulama çizimi | Teorik Anlatım |
7 | Dilatasayon, derz ve fuga terimlerinin açıklanması ve örnek incelemeler | Teorik Anlatım ve Uygulama |
8 | Ara sınav | |
9 | Güneş kontrolünün teorik anlatımı | Teorik Anlatım ve Uygulama |
10 | Güneş kontrolü yöntemlerinden biri olan dış jaluzinin uyulama çizimleri | Teorik Anlatım |
11 | Güneş kontolü yöntemlerinden biri olan sabit güneş kırıcıların boyutlandırılması ve uygulama çizimi | Teorik Anlatım ve Uygulama |
12 | Zemine oturan kış bahçesi (sera) teorik anlatımı | Teorik Anlatım |
13 | Zemine oturan kış bahçesi (sera) uygulaması çizimi | Teorik Anlatım ve Uygulama |
14 | Teras çatılarda nem ve buhar yalıtımı prensiplerinin teorik anlatımı ve uygulama çizimlerinin yapılması | Teorik Anlatım |
15 | Final sınavına hazırlık amaçlı daha iyi anlaşılması istenen konuların tekrarı | Teorik Anlatım ve Uygulama |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | " Cottom-Wirslow, M., (1990). “Environmental Design: The Best Architecture and Technology”. PBC. Brookes, A.J., (1990). “The Building Envelope”. Butterwith Architecture. Berköz, E. (1983). “Güneş Işınımı ve Yapı Dizaynı”, Profesörlük Tezi. İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. Özkaya, M. (1972). “Aydınlatma Tekniği” . İTÜ Matbaası. - " |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %20 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %20 | Ara Uygulama | Ara Uygulama |
3 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Fiziksel çevre koşullarının doğa kanunları ile yakın ilişki içerisinde olduğunun kavranması. | 1͵4 | 1͵2͵3 |
2 | Doğa kanunları ile uyumlu imar kanunlarının yapılmasının çevre koruma ile ilişkili olduğunun anlaşılması. | 3͵11 | 1͵2͵3 |
3 | En önemli fiziksel çevre verilerinden biri olan güneşin denetlenebilmesi ile elde edilecek yararın binanın enerji tüketimini pozitif yönde etkileyebileceğinin anlaşılması. | 3͵18 | 1͵2͵3 |
4 | Yapısal hasarlara en sık neden olan zeminden yükselen nem ile uyumlu yapım sistemlerinin anlaşılması. | 11 | 1͵2͵3 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
8 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
9 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
10 | Ödev | 7 | 1 | 7 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 1 | 2 | 2 |
13 | Son Proje | 1 | 2 | 2 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
16 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
60 |