Ön Koşulu Olan Ders( ler ) |
ARC 301 |
Dili |
Türkçe |
Türü |
Zorunlu |
Seviyesi |
Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) |
Dr. Öğr.Üyesi Ayşen C Benli, Öğr. Gör. Şeref ALDEMİR, Öğr. Gör. Meltem AKYÜREK, Öğr. Gör. Ayşe İNCE MANAV, Öğr. Gör. Öğr. Gör. Gülizar GÜNEŞ. |
Öğretim Sistemi |
Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar |
Yok |
Staj Durumu |
Var |
Amacı |
Öğrencilerin tasarım ve teknik uyumundan kaynaklanan problemleri çözme yetisini geliştirmesi amaçlanır. Otel, yurt, okul veya ofis blokları gibi çeşitli işlevleri içerisinde barındıran ve çok işlevli mekân organizasyonlarını içeren kapsamlı projeler ele alınır. Strüktür, mekanik donatım, ısıl konfor ile yangın ve diğer yaşam güvenlikleri gibi tasarımın görünen ve görünmeyen parçaları arasındaki ilişkinin öneminin vurgulanması yapılır.
Alışveriş merkezleri, hükümet binaları, spor yapıları ve toplantı salonları gibi işlev ve detayların incelendiği daha kapsamlı projeler söz konusudur. Akustik, aydınlatma, havalandırma gibi mekân bileşenleri ile mekân arasındaki ilişkiler çalışılır. Yeni teknolojilerin takip edilmesi şarttır. Malzeme, işlev ve estetiğin yer aldığı tasarım ölçütleri yanında strüktürel ve teknik konuların çalışılması istenir. |
İçeriği |
Çalışılan alan bağlamında; yapılı çevre ve tasarlanacak bina arasındaki ilişkilerin kurgulanmasına yönelik olarak kentsel mekan analizlerinin yapılarak, elde edilen veriler ışığında tasarlanacak ürün/doku kavramları ile ilgili bir tartışma ortamı yaratmak bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. Bu dokuda öğrencilerin güncel işlevlere kentsel çevreler içinde çözüm arayarak yakın çevrenin gerek hacimsel, gerekse yüzeysel olarak doluluk-boşluk karakterini tanımak ve önerilecek çözüm aracılığıyla yeniden tanımlamak; çok katlı ve katlarında farklı fonksiyonlar içeren mekanlar yaratabilmek; karmaşık teknik sorunları olan/olmayan katlı binalarda taşıyıcı sistem, düşey-yatay sirkülasyon ilişkilerinin farkında olmak; yapılı çevrenin farkında olarak tasarım yapmak önemle üzerinde durulan konulardır. |
# |
Konular |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Proje konusunun ve alanının tanıtılması |
Anlatım |
2 |
Proje alanının incelenmesi için keşif ziyareti yapılması |
Araştırma ve anket yöntemleri kullanımı, alternatif çalışmaların sunumu |
3 |
Dönem projesi ile ilgili konu hakkında literatür araştırmalarının değerlendirilmesi |
Tartışma |
4 |
İhtiyaç programları, vaziyet planı leke çalışmaları ve arazi maketinin değerlendirilmesi. |
Eskiz ve çalışma maketi kullanımı |
5 |
Vaziyet planı ile birlikte arazi ve kütle maketlerinin
değerlendirilmesi
|
Eskiz ve çalışma maketi kullanımı |
6 |
Mekanların tasarımına devam |
Uygulamalar |
7 |
Eskiz Sınavı |
Arasınav |
8 |
Jüri sonrası değerlendirmelere göre çalışmaların devamı |
Teorik anlatım, görsel malzeme sunumu |
9 |
Planların detaylandırılması |
Uygulamalar |
10 |
Planların detaylandırılması |
Uygulamalar |
11 |
Cephe tasarımları |
Uygulamalar |
12 |
Cephe tasarımları |
Uygulamalar |
13 |
Sunum paftası tasarımları |
Uygulamalar |
14 |
Sunum paftası tasarımları |
Uygulamalar |
15 |
Final öncesi son kritikler |
Veri grafiklerinin hazırlanması |
16 |
Final sınavı |
|
# |
Malzeme / Kaynak Adı |
Kaynak Hakkında Bilgi |
Referans / Önerilen Kaynak |
1 |
Projeler Yapılar 3: Eğitim Yapıları, YEM Yayın |
|
|
2 |
Uğurlu, F.Y. Mimari Tasarım Sorunlarında Kılgı-Kuram İlişkisi, Kozan Ofset, Ankara, 2001. |
|
|
3 |
Tanalı, M.Z, Onur, A.Z., Modern Sonrası Mimarlık Üzerine Notlar, Mimarlar Odası, Ankara, 2004. |
|
|
4 |
Vitra Çağdaş Mimarlık Dizisi 3: Eğitim Yapıları, 2014, ISBN 978-605-61000-4-8 |
|
|
5 |
Projeler Yapılar 1: Konutlar, YEM Yayın |
|
|