Ön Koşulu Olan Ders( ler ) |
Yok |
Dili |
Türkçe |
Türü |
Seçmeli |
Seviyesi |
Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) |
Öğr. Gör. Ebru ÖZAŞIR |
Öğretim Sistemi |
Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar |
Yok |
Staj Durumu |
Yok |
Amacı |
Çevresel verilerin ağırlıklı olduğu projelerin, kuramsal olarak desteklenerek kamusal mekan ve kamusal alanların tasarımınında mekansal kalitenin sağlanabilmesi açısından bir lisansüstü dersi olarak verilmesi ve bu ders kapsamında tasarım sürecinin teorik açıdan desteklenerek mimari tasarıma girdi olarak katılabilmesi ve öğrencilerin konuya hakimiyetlerinin arttırılması, dersin verilmesindeki temel amacı oluşturmaktadır. |
İçeriği |
Mekan, Kent ve Çevre; Kültür, Birey, Toplum Çevre İlişkileri, Temel Kavramlar ve Kuramlar Sosyal Organizasyonun Fiziksel Mekana Yansıması; İnsan Çevre/ Toplumsal Yapının Mimari Mekana Yansıması/ Çevresel İmaj, Bireysel Algılama, Toplumsal Algılama Kamusal Alan Tanımları, Fiziksel ve Mimari mekana Yansımaları; Özel- Yarı özel- Yarı kamusal ve Kamusal Mekan tanımları, Mimari Mekan Biçimlenmesine etkileri İç ve Dış Mekan Ayrımı, Mimari Tasarıma Etkileri, Mekansal Kalite; Kamusal Mekan Kalitesi, Çevresel Mekan Kalitesinin Ölçülmesi/ Bu ölçümde Kullanılacak Yöntemler/ Analiz Teknikleri / Ölçülecek Değerler Kamusal Mekan Kalitesinin Mimari Tasarıma Girdileri
|
# |
Öğrenim Çıktıları |
1 |
Geçmişten günümüze kamusal alanın gelişimi ile ilgili bilgi edinme ve kavrama |
2 |
Kent ve kamusal alanın bütünleşme nedenlerinin irdelenmesi,bu değerlerin bilincinde olarak, kent/kamusal alan arasındaki bütünleşmeyi sağlamak için özgün çözümler üretebilme becerisine sahip olma, |
3 |
Metropollerdeki kamusal alan örneklerinin analizi ve değerlendirilmesi, kamusal alanlarla ilgili hazırlanan rehberler konusunda bilgilenme ve bu konularda bilgi altyapısını kullanarak yeni yöntem ve bilgiler geliştirme becerisine sahip olabilme |
4 |
Kentsel projelerin bir aracı olan kamusal alanların programlanması ve düzenlenmesindeki aşamalarda bir grup içinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma |
5 |
Kamusal alan yaratmada mekansal,sosyal ve ekonomik stratejilerin dengesi ile ilgili bilgi edinerek,bu alanda stratejik kararlar üretebilme |
# |
Konular |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Kültür , Mekan, Kent, Çevre Tanımları , Çevresel Biçimlenmeler, Tarihsel Okumalar |
Sunum-tartışma |
2 |
Kent ve Toplumsal İlişki, Fizik Mekan Biçimlenişine Yansımaları, Sosyal ve Fiziksel Mekan Arasındaki etkileşim ve Mimari Mekana Yansımalarının Örnekler üzerinde İncelenmesi |
Sunum-tartışma |
3 |
Görsel Algılama, Bireysel ve Toplumsal Algılama Çevresel İmaj |
Sunum-tartışma |
4 |
Kamusal Alan Tanımı Mimari Mekan Biçimlenmeleri, Kamusal Alan ve Çeşitleri Meydanlar, Sokaklar, Yarı Kamusal Alanlar, Yarı Özel Alanlar, Özel Alanlar |
Sunum-tartışma |
5 |
Özel ve Kamusal Alanlar Arasındaki İlişkiler Doğu – Batı Kültürleri arasındaki Farklılıkları ve Bu Farklılıkların Mekansal Biçimlenmelere Etkileri |
Sunum-tartışma |
6 |
Kamusal Mekanda Kalite Parametrelerinin Ölçülmesi, Kuramsal Yaklaşımlar |
Sunum-tartışma |
7 |
Mekan Kalitesinin Ölçülmesi Mekan Kalitesini Belirleyen Unsurlar |
Sunum-tartışma |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Analiz Yöntemlerinin Kamusal Mekan üzerinde kullanımları ve Örnekler Üzerinde İrdelenmesi Çevresel |
Sunum-tartışma |
10 |
Ölçülecek Verilerin Tasarıma Yansımalarının Belirlenmesi (Mekan Kalitesi, Mekanın İşlevi, Mekanın Görsel Değerlendirmesi, Aktivite olanakları, güvenlik vb.) |
Sunum-tartışma |
11 |
Analiz Yöntemleri; Gözlem Tekniği, Haritalama Tekniği |
Sunum-tartışma |
12 |
Davranışsal Haritalama Yöntemi (Behavioral Mapping), Bilişsel Haritalama Yöntemleri (Cognitive Mapping Method) ve Mimari mekanın algılanması ve okunması üzerindeki etkilerinin irdelenmesi |
Sunum-tartışma |
13 |
Uygulama ve değerlendirme |
Tartışma, alan çalışması |
14 |
Uygulama ve değerlendirme |
Tartışma, alan çalışması |
15 |
Uygulama ve değerlendirme |
Tartışma, alan çalışması |
16 |
Son Sınav |
|
# |
Malzeme / Kaynak Adı |
Kaynak Hakkında Bilgi |
Referans / Önerilen Kaynak |
1 |
Cullen, Gordon (1986) The Concise Townscape, 11th ed. (1961). The Architectural Press, London. |
|
|
2 |
Gehl, Jan (1987) Life Between Buildings, Using Public Space, Jo Koch, translator, 2nd ed. (1980). van Nostrand Reinhold, NY. |
|
|
3 |
Gosling, David (1996) Gordon Cullen - Visions of Urban Design, Academy Pres, London. |
|
|
4 |
Kostof, Spiro (1992) The City Assembled -The Elements of Urban Form Through History, Bulfinch Pres, London. |
|
|
5 |
Kostof, Spiro (1991) The City Shaped – Urban Patterns and Meanings Through History, Thames and Hudson Ltd., London. |
|
|
6 |
Krier, R. (1984) Urban Space, 3rd ed. (1979). Academy Editions, London. |
|
|
7 |
Rapoport, A., (1977), Human Aspects of Urban Form, Perception of Environmental Quality, Pergamon Press, Oxford |
|
|
# |
Öğrenim Çıktıları |
Program Çıktıları |
Ölçme ve Değerlendirme |
1 |
Geçmişten günümüze kamusal alanın gelişimi ile ilgili bilgi edinme ve kavrama |
9 |
1͵2͵3͵4͵5 |
2 |
Kent ve kamusal alanın bütünleşme nedenlerinin irdelenmesi,bu değerlerin bilincinde olarak, kent/kamusal alan arasındaki bütünleşmeyi sağlamak için özgün çözümler üretebilme becerisine sahip olma, |
9 |
1͵2͵3͵4͵5 |
3 |
Metropollerdeki kamusal alan örneklerinin analizi ve değerlendirilmesi, kamusal alanlarla ilgili hazırlanan rehberler konusunda bilgilenme ve bu konularda bilgi altyapısını kullanarak yeni yöntem ve bilgiler geliştirme becerisine sahip olabilme |
9 |
2͵3͵4 |
4 |
Kentsel projelerin bir aracı olan kamusal alanların programlanması ve düzenlenmesindeki aşamalarda bir grup içinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma |
9 |
3͵4 |
5 |
Kamusal alan yaratmada mekansal,sosyal ve ekonomik stratejilerin dengesi ile ilgili bilgi edinerek,bu alanda stratejik kararlar üretebilme |
9 |
1͵2͵3͵4͵5 |