Meslek Yüksekokulu
Çocuk Gelişimi

Ders Bilgileri

ÖZEL EĞİTİM
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
CGP119 Güz 2 4 4 7

Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Seviyesi Ön Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr.Gör. Merve Koyuncu
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar yok
Staj Durumu Yok
Amacı Özel eğitim dersinin amacı; özel eğitimin tanımını yapabilmek; özel eğitimle ilgili temel kavramları açıklayabilmek; erken çocukluk dönemindeki özel gereksinimli çocuklar ve hakları hakkında bilgi sahibi olabilmek, ilgili yasa ve yönetmelikleri bilmek; özel gereksinimli çocukların ihtiyaçlarını, farkındalıklarını öğrenebilmek; özel eğitime muhtaç olma nedenleriyle ilgili bilgi edinmek, özel gereksinimli çocukları sınıflandırabilmek; özel gereksinimli çocuklar için hazırlanan bireysel eğitim programlarını kavrayabilmek; özel gereksinimli çocukların eğitiminde ailenin rolü ve aile katılımı konusunda bilgiler edindirmektir.
İçeriği Özel eğitimin tarihçesi, amaçları, temel kavramları, ilkeleri; özel eğitime muhtaç olma nedenleri(doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası nedenler); özel eğitim ortamları; işitme engelliler; görme engelliler; fiziksel engelliler; zihinsel geriliği olanlar; öğrenme güçlüğü olanlar; konuşma ve dil bozuklukları olanlar; üstün yetenekli çocuklar; SP çocuklar; uyum problemleri olan çocuklar; özel eğitimde ailenin rolü ve katılımı; özel gereksinimi olan çocukların eğitiminde kaynaştırma, kaynaştırmanın önemi ve amaçları; kaynaştırma modelleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar.Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar.
2 Özel eğitim destek hizmetlerini örnekler vererek açıklar.
3 Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü hakkında bilgi verir
4 Kaynaştırma uygulamaların nasıl gerçekleştirildiğini anlatır.Kaynaştırma öğrencisi için yapılması gerekenleri aşama aşama belirtir.
5 Zeka geriliği, üstün zeka, öğrenme güçlüğü, duygu ve davranış bozukluğu, işitme engeli, görme engeli, ileri derecede ve çoklu yetersizlik bedensel engel gibi farklı özelliklere sahip bireylerin genel özelliklerini tanımlar.
6 Özel gereksinimli çocukların hastalıklarının nedenleri hakkında bilgi verir.
7 Özel Eğitim kurumlarının işleyişi ve sahip olması gereken özelliklerini belirleyebilecek. Özel eğitimin tarihçesini, amaçlarını, temel kavram ve ilkelerini bilir
8 Özel gereksinimi olan çocukların eğitiminde kaynaştırmanın önemini ve amaçlarını bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Özel Eğitimde Temel Kavramlar anlatım,tartışma
2 Özel Eğitimin Tarihçesi anlatım,tartışma
3 Özel Gereksinimli Olma Nedenleri anlatım,tartışma
4 Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklar Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
5 Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Aileleri Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
6 Özel Eğitim Ortamları Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
7 Okul Ve Kurumlarda Engel Gruplarına Göre Eğitim Ortamları Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
8 Ara sınav ONLINE olarak uzaktan yapılacaktır. Ara sınavın %30' alınarak Arasınav notu verilecektir.
9 Fiziksel Engelli Çocuklar(Ortapedik Engelli Çocuklar)/ Zihinsel Engelli Çocuklar Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
10 Özgül Öğrenme Güçlüğü Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
11 Görme Güçlüğü Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
12 Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Öğrenciler Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
13 Serebral Palsi (SP) Çocuklar Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
14 Kaynaştırma Eğitimi /Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
15 Yapılan araştırmaların değerlendirilmesi Anlatım,Tartışma,Örnek olay (vaka incelemesi)
16 Final sınavı ONLINE olarak yapılacaktır. Arasınavın %30 ve Final sınavı notunun % 50 alınacak olup % 20'si verilen ödev puanından sağlanarak, başarı notu hesaplanacaktır.

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Aral , N. Ve Gürsoy , F. (2018) . Özel Gereksinimli Çocuklar ve Eğitimleri Özel Gereksinimli Çocuklar . Ankara: Hedef Yayıncılık
2 İbrahim H. Diken (Editör) (2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 %30 Ara Sınav Ara Sınav
2 %20 Ödev Ödev
3 %50 Son Sınav Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar.Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar. 1͵9 1͵3
2 Özel eğitim destek hizmetlerini örnekler vererek açıklar. 1͵2 1͵3
3 Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü hakkında bilgi verir 1͵2͵3 1͵3
4 Kaynaştırma uygulamaların nasıl gerçekleştirildiğini anlatır.Kaynaştırma öğrencisi için yapılması gerekenleri aşama aşama belirtir. 4͵5͵8 1͵2͵3
5 Zeka geriliği, üstün zeka, öğrenme güçlüğü, duygu ve davranış bozukluğu, işitme engeli, görme engeli, ileri derecede ve çoklu yetersizlik bedensel engel gibi farklı özelliklere sahip bireylerin genel özelliklerini tanımlar. 1͵9͵13 1͵2͵3
6 Özel gereksinimli çocukların hastalıklarının nedenleri hakkında bilgi verir. 1͵2͵10 1͵2͵3
7 Özel Eğitim kurumlarının işleyişi ve sahip olması gereken özelliklerini belirleyebilecek. Özel eğitimin tarihçesini, amaçlarını, temel kavram ve ilkelerini bilir 1͵2͵3͵4͵5 1͵3
8 Özel gereksinimi olan çocukların eğitiminde kaynaştırmanın önemini ve amaçlarını bilir. 1͵2͵3͵4͵5 1͵3
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
1 Ders Süresi 14 6 84
2 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
3 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
4 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
5 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
6 Atölye 0 0 0
7 Ara Sınav için Hazırlık 1 6 6
8 Ara Sınav 1 1 1
9 Kısa Sınav 0 0 0
10 Ödev 1 8 8
11 Ara Proje 0 0 0
12 Ara Uygulama 0 0 0
13 Son Proje 0 0 0
14 Son Uygulama 0 0 0
15 Son Sınav için Hazırlık 1 8 8
16 Son Sınav 1 1 1
  150