Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Ders Bilgileri
RADYASYON BİYOLOJİSİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
TGT108 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | |
---|---|
Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Harika TOPAL ÖNAL |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | İyonlayıcı radyasyonun biyomoleküller, hücre bileşenleri, hücreler, dokular ve tüm vücut üzerine olan etkilerinin öğrenilmesi amaçlanmıştır. |
İçeriği | Hücreler ve dokular,Hücre bölünme kinetiği, İyonlayıcı Radyasyonlar; radyasyon enerjisinin dağılımı; LET ve RBE kavramları, Radyasyonun nükleik asit ve proteinlere etkileri, Radyasyonun hücre altı birimlerine ve hücrelere etkileri, Hücre bölünmesi ve sağkalım kavramı; Sağkalım eğrileri ve hedef teorileri, Hücre bölünme evreleri ve radyasyon duyarlığının değişmesi, Radyasyon hasarlarının onarımı; doz hızının ve oksijenin etkisi,Radyasyon etkisini artırıcılar ve radyasyondan koruyucular, Doku ve organların radyasyon duyarlıkları, Tüm vücut ışınlamalarında radyasyonun akut etkileri, Radyasyonun gecikmiş etkileri, genetik değişiklikler ve kanser oluşturma etkisi. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Radyasyon Biyolojisi alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
2 | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. |
3 | Radyasyon Biyolojisi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. |
4 | Radyasyon Biyolojisi alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. |
5 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Hücreler ve dokular | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
2 | Hücreler ve dokular | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
3 | Hücre bölünme kinetiği | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
4 | İyonlayıcı Radyasyonlar; radyasyon enerjisinin dağılımı; LET ve RBE kavramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
5 | Radyasyonun nükleik asit ve proteinlere etkileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
6 | Radyasyonun hücre altı birimlerine ve hücrelere etkileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
7 | Ara Sınav | Yazılı Sınav |
8 | Hücre bölünmesi ve sağkalım kavramı; Sağkalım eğrileri ve hedef teorileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
9 | Hücre bölünme evreleri ve radyasyon duyarlığının değişmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
10 | Radyasyon hasarlarının onarımı; doz hızının ve oksijenin etkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
11 | Radyasyon etkisini artırıcılar ve radyasyondan koruyucular | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
12 | Doku ve organların radyasyon duyarlıkları | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
13 | Tüm vücut ışınlamalarında radyasyonun akut etkiler | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
14 | Radyasyonun gecikmiş etkileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
15 | Genetik değişiklikler ve kanser oluşturma etkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
16 | Son Sınav | Yazılı Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Temel Radyobiyoloji, 1. baskı, Haliç Üniversitesi, 2001 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %40 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Radyasyon Biyolojisi alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 1͵2 |
2 | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 3 | 1͵2 |
3 | Radyasyon Biyolojisi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 8͵14 | 1͵2 |
4 | Radyasyon Biyolojisi alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 7͵8 | 1͵2 |
5 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir | 3 | 1͵2 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
8 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
9 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
10 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
16 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
60 |