Mühendislik Fakültesi
İnşaat Mühendisliği
Ders Bilgileri
FİZİK I | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi |
Saat / Hafta | |||||
PHY101 | Güz | 3 | 2 | 4 | 6 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
---|---|
Dili | İngilizce |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd.Doç. Ali Kemal HAVARE |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Dersin amacı, öğrencileri fiziğin temel kavramlarını ve pratik uygulamalarını tanıtmak ve öğrencilere gelecekteki çalışmalarında üzerine inşa etmek için bir temel sağlamaktır. Ders, büyük olmayan öğrencilere fizik büyüklükleri ve ölçümleri, mekanik hareket, kuvvet, iş ve enerji ile salınımlar ve dalgaları tanıtmaktadır. |
İçeriği | Bu derste ele alınan konular şunlardır: • niceliksel yaklaşım, ölçümler, miktarlar ve birimler; • Vektörler ve vektörlerle manipülasyonlar; • mekanik hareket kinematiği ve basit hareketler; • mekanik hareket dinamiği, Newton kanunları, kuvvetler, momentum, kuvvetleri kullanarak hareket çözme; • dönme hareketi, tork ve açısal momentum, katı cisimlerin dönme ve yuvarlanma hareketi; • Enerji korunumu, doğrusal ve açısal momentum, korunum yasalarının fizikteki önemi ve uygulanması; • basit harmonik salınımlar, zorlanmış salınımlar ve rezonans, basit dalga hareketi, dalgaların temel özellikleri. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Fizik alanındaki güncel bilgilere, yazılımlara, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. Fizik ile ilgili kaynakları kullanabilecek düzeyde bilgi donanımına sahip olur. |
2 | Fizik teorileri konularında kuramsal bilgiye sahip olur. |
3 | Fizik alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulayabilir. |
4 | Deneysel verileri gerektiği biçimde değerlendirebilir. |
5 | Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir, verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir ve analiz edebilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş. Niceliksel yaklaşım. Fiziksel özellikler. Bir vektör fikrine giriş. | Anlatım |
2 | Vektör hesabının temellerine giriş. | Anlatım |
3 | Mekanik hareket ve tanımı; Konum, hız ve ivme. | Anlatım |
4 | En basit mekanik hareketler; Hareket denklemleri, üniform, düzgün hızlandırılmış, serbest düşme, balistik hareket, dairesel hareket. | Anlatım |
5 | Mekanik hareketin nedenleri. Atalet hareketi ve atalet referans çerçeveleri. | Anlatım |
6 | Newton'un 3. yasası, mekanik kuvvetler. Hareket momenti. | Anlatım |
7 | Ara Sınav | Ölçme |
8 | Kuvvetlerin bazı basit örnekleri: yerçekimi, ağırlık, normal kuvvet ve sürtünme. | Anlatım |
9 | Hareketin göreceliği, görelilik ve 1. Newton yasası. | Anlatım |
10 | Sürtünme kuvvetinin özellikleri; Statik, kinetik ve yuvarlanan sürtünme. Elastik deformasyon kuvvetlerinin özellikleri; Gerilme, boyuna, çapraz ve kesilme deformasyonları, elastik modüller. | Anlatım |
11 | Hareketten kuvvet tahkiki, 3. Kepler kanunu ve Newton çekim kanunu. | Anlatım |
12 | Kuvvet ve çalışma, iş-enerji teoremi, kinetik enerji. | Anlatım |
13 | Mekaniğin korunum yasaları; Mekanik momentumun korunumu, mekanik enerjinin korunumu. | Anlatım |
14 | Dönme hareketinin, kuvvetlerin ve tork. | Anlatım |
15 | Genel tekrar | Anlatım |
16 | Son Sınav | Ölçme |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Fundamentals of Physics Extended, 9th Edition, Wiley, 2009 ISBN-10: 0-321-64363-1, 2010. | ||
2 | Raymond A. Serway, Physics for Scientists and Engineers, 4th edition, Saunders College Pub, 1996 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | %40 | Ara Sınav | Ara Sınav |
2 | %60 | Son Sınav | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Fizik alanındaki güncel bilgilere, yazılımlara, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. Fizik ile ilgili kaynakları kullanabilecek düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | 1 | 1͵2 |
2 | Fizik teorileri konularında kuramsal bilgiye sahip olur. | 1 | 1͵2 |
3 | Fizik alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulayabilir. | 4 | 1͵2 |
4 | Deneysel verileri gerektiği biçimde değerlendirebilir. | 4 | 1͵2 |
5 | Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir, verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir ve analiz edebilir. | 9 | 1͵2 |
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
1 | Ders Süresi | 14 | 5 | 70 |
2 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
3 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
4 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
5 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
6 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 17 | 17 |
8 | Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
9 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
10 | Ödev | 3 | 3 | 9 |
11 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 17 | 17 |
16 | Son Sınav | 1 | 3 | 3 |
152 |